Az autókban ma már számos szűrőt szerelnek, amelyek mindegyike arról gondoskodik, hogy a járműben keringettetett folyadékok és levegőáramok minél tisztábbak legyenek, minél kevesebb szennyező anyag veszélyeztesse az autók biztonságos működését.
A szűrőket cserélni kell
A szűrők nagyon egyszerű működnek, bármilyen bonyolultan is írják le a tevékenységüket, és bármilyen mechanikus vagy elektrosztatikus elv alapján látják is el a feladatukat. Ugyanis nem tesznek mást, mint feltartóztatják az autó egyes alkatrészeiben, vagy azok felé áramló hidraulikus vagy pneumatikus anyagokba tévedt szennyező, nem oda való anyagokat. Ebből következik, hogy egy idő után ezekkel a szennyező anyagokkal telítődnek, a velük való érintkezés nyomán anyagukban és azok állagában olyan változások következnek be, ami miatt a szűrőket legalább tisztítani, de leginkább cserélni kell.
Ne becsüljük alá a szűrőcserék fontosságát
Ma már egészen magától értetődik, hogy egy-egy olajcsere alkalmával az olajszűrőt is kicserélik a szervizekben. Ez érvényes a légszűrők vagy a pollenszűrők időszakos cseréjére is. Hogy ez utóbbiakat milyen sűrűn kell elvégezni, az nagyban függ attól, mennyire voltak igénybe véve. Egészen más a helyzet egy csak városi forgalomban, vagy autópályákon közlekedő autó légszűrője, vagy egy terepen, erdei, poros mellékutakon is futó jármű szűrője esetében. Utóbbinál – akár mi is van a szervizkönyvben előírva – tanácsos az átlagosnál gyakrabban cserélni a légszűrőt. Ez vonatkozik az üzemanyag- és az olajszűrőre is, ha valamilyen okból extrém körülmények között használják az autót. Arra gondoljunk mindig: a szűrő cseréje sokkal olcsóbb, mint a rossz szűrés miatt meghibásodott motor vagy egyéb főalkatrész javítása, esetleg cseréje.