Miért kell kiegyensúlyozni a kereket?

Miért kell kiegyensúlyozni a kereket?

Az elég világos minden autós számára, miért kell évente kétszer gumit váltani: nyáriról télire, és aztán fordítva. Az már kevésbé triviális, mindeközben miért kell a kereket a gumisnál kiegyensúlyozni. A gimicsere alkalmával mód nyílik arra, hogy jobban szemügyre vegyük az abroncsot, azt a fém keretet, ami a gumiabroncsot foglalja magában. Az esetek döntő százalékában sem látunk rajta semmi különöset, nincs komoly sérülése, teljesen hibátlannak látszik. Csakhogy a látszat csal.

Mire figyeljünk autókerék kiegyensúlyozásán

Az utolsó gumicsere óta az abroncsot számos kisebb-nagyobb trauma érte. Szembe jött egy két szegély parkoláskor, a járdáról le- és felálláskor, volt néhány komolyabb fékezés is. Ezek az események sem hagytak szemmel is látható nyomot maguk után, de megváltoztatták az abroncs alakját, ami nagy sebesség mellett, amikor a kerék nagy fordulatszámon pörög, komolyan igénybe veszi a gumi mellett az egész futóművet. A gumiszervizekben speciális műszer szolgálja a felni kiegyensúlyozását, ami azt érzékeli, hogy mennyire tér el az abroncs forgása közben annak kerülete az ideális kör pályájától.

 

Speciális műszer a kiegyensúlyozáshoz

Ezzel a berendezéssel egyensúlyozza ki aztán az autószerelő 10 vagy 25 grammos ellensúlyokkal, amelyek azt a célt szolgálják, hogy az abroncs felületén bekövetkezett sérülések okozta súlyeltolódást ellensúlyozzák, ezzel ideális körpályán tartva a felni kerületét. A kerék kiegyensúlyozása egyébként a futómű, a felni, vagy a gumi védelmén túl biztonsági kérdés is. A rosszul kiegyensúlyozott kerék és az útfelület kapcsolata ugyanis messze van az ideálistól. Súlyos esetben ezt a vezető is érzi, mert az a benyomása, mintha a kerék ütne forgás közben. Ilyenkor a gumiabroncs megugrik az aszfalton és a tapadási együttható romlik, a kocsi veszít a stabilitásából. Ne becsüljük alá ennek jelentőségét, látogassa meg Szegeden gumiszervizünket!