A cuppánt csavar nem más, mint az úgynevezett laprugó lefogató kengyel, amely jelenlétével a stabilitáshoz járul hozzá. Mi a cuppánt csavar pontos feladata? Mit érdemes tudni róla erről az alkatrészről? Hogyan alkalmazhatóak a hagyományos laprugók? Milyen hátrányai lehetnek? Eláruljuk a válaszokat, továbbá arra is kitérünk, hogy milyen megoldás ismert a laprugó hátrányára.
A hagyományos laprugókat a haszongépjárműveknél használják
A különféle gépjárművekben használt rugók típusai eltérnek egymástól. Az acélrugók mellett szerepet kapnak a gázrugók. Ezen alkatrészek feladata a gépjármű lengési tulajdonságainak meghatározása. A hagyományos laprugókat a haszongépjárművek esetében alkalmazzák, leginkább a kis és közepes teherautókban. Milyen a hagyományos laprugó? Egy-két főlapból és számos melléklapból áll, melyek vastagsága és szélessége állandó. A laprugók a rugóerő mellett hossz- és keresztirányú erőt is fel tudnak venni. Kitűnően ellátják a feladatukat felfüggesztő elemként, melynek a folyamata a következő. A laprugó két vége között a távolság, valamint az íveltség változik, miközben a futómű ki- és berugózik. A laprugó főlapjának egyik vége egy csapszeg által csatlakozik az alvázhoz, míg a másik vége elmozdulhat. Utóbbihoz egy ívelt támaszték vagy pedig egy lengő kengyel járul hozzá. A cuppánt csavar a laprugó lefogató kengyel, mely a stabilitást hivatott szolgálni.
Számos pozitív tulajdonság mellett hátrányokkal is rendelkezik a laprugó
A hagyományos laprugó szerkezete viszonylag egyszerű. Ebből kifolyólag nem rendelkezik nagy karbantartási igénnyel sem. Továbbá kis helyigénnyel bír és hozzájárul a felfüggesztés egyszerűsítéséhez. Mindez együttesen járul hozzá a hagyományos laprugó népszerűségéhez. Azonban a számos pozitív tulajdonság mellett hátrányokkal is rendelkezik. Ezek a hátrányok leginkább lengésdinamikai szempontból jelentkeznek. Ide sorolható például, hogy nagy a belső csillapítása, mivel több lap egymáson elcsúszik. Milyen probléma adódik ebből? Kis sebesség esetén vagy előnytelen útfelületen túl nagy csillapítást eredményez, míg nagy sebességnél pedig túl keveset. Természetesen van megoldás az említett problémára, mellyel a lengésdinamika szempontjából kivédhető a laprugó említett hátrányos tulajdonsága. Súrlódáscsökkentő műanyag betéteket kell elhelyezni a hagyományos laprugó egyes lapjai közé. A laprugók elengedhetetlen elemei a rugózási rendszernek, fontos, hogy beszerzésük során kizárólag megfelelő minőségű változatra essen a választás.