Ha bepattanunk az autóba, akkor azt várjuk el a kocsitól, hogy gázadásra megfelelően gyorsuljon, hogy biztonságosan tudjunk kikerülni forgalmi akadályokat vagy veszélytelenül hajthassunk végre egy előzést. Ebben nagy segítségünkre tud lenni a turbómotor, kivéve, ha „felüti a fejét” a turbólyuk. Mi lehet ez? Mit tehetünk ellene?
Amikor segít a turbó
A turbóval felszerelt autók egyszerűen működnek. Az autóból kiáramló kipufogógázzal meghajtjuk a turbófeltöltő gázturbináját, amelynek a segítségével nagy nyomású levegő áramlik a motortérbe. Az erőforrás tökéletes működéséhez optimális levegő-üzemanyag keverék szükséges, ha pedig több oxigént tudunk az égéstérbe juttatni, akkor több üzemanyag is kerülhet a folyamatba, úgy, hogy fenntartjuk a szükséges keverékarányt. Ezzel az egyszerű módszerrel elérhetjük, hogy jelentősen megnőjön a motor teljesítménye. Ezt sok mai modern autónál alkalmazzák, így kisebb erőforrással rendelkező kocsik is képesek nagyobb erőkifejtésre. Ez pedig sokkal kelendőbbé teszi a kisebb kategóriás járműveket is. Persze a plusz alkatrész újabb rizikót rejt magában, hogy valami elromoljon az autón, ráadásul nem is olcsó az esetleges javítása, de a pozitív tulajdonságai miatt, mégis sikeres fejlesztésnek tekinthetjük. Ennek ellenére, a kisebb, turbómotoros autók vagy a nagyobb, turbó nélküli erőforrással rendelkező társaik között vacillálók talán sohasem kapnak egyértelmű választ arra a kérdésre, hogy melyikkel járnak jobban, hiszen mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya is. Van azonban egy jelenség, amely csak a turbómotoros autók velejárója, ez pedig nem más, mint a turbólyuk.
A turbólyuk
A legfontosabb tudnivaló, hogy nem egy mélyedést, egy rést, vagy egy sérülést kell elképzelnünk, ha a turbólyukról beszélünk. Ez ugyanis egy olyan fordulatszám-tartomány, ahol a turbó nem tud megfelelően működni. Ahhoz, hogy a töltőnyomás fel tudjon épülni, megfelelő fordulatszámra van szükség. Ez motoronként változik, de általában két-háromezer között pörög az erőforrás, hogy be tudjon következni. Ha ennél alacsonyabb fordulatszámon tartjuk a motort, vagy ha alapjáraton működtetjük, akkor a turbó nem, vagy csak alig tud működni. Ha azonban elérjük a megfelelő fordulatot, akkor a turbó is beindul, az autó pedig a nagyobb teljesítmény miatt szépen nekiiramodik. Biztosan tapasztaltuk már azt a jelenséget, amikor beragadunk egy lassú jármű mögé, hogy amint lehetőségünk van az előzésre, hiába adunk egy kövér gázt, a jármű eleinte lomhának tűnik, mi pedig nem értjük, hogy miért nem megy a megszokott módon. Turbós autónál pedig nincs okunk az ijedségre, inkább kapaszkodjunk a kormányba, mert néhány pillanat múlva a kocsi hirtelen megugrik, mi pedig nyugodtan befejezhetjük az előzést. Ez alatt a szekundumnyi idő alatt zajlik le a turbólyuk jelensége, amely a fordulatszám növekedésével, és a töltőnyomás felépülésével gyorsan elillan. Személy szerint ez ellen mi nem sokat tehetünk, a gyártók viszont több módszert is alkalmaznak ennek az időnek a minimalizálására. Az egyik, hogy egy nagy turbó helyett két kisebbet építenek be, amelyeknek kisebb a tehetetlensége, ezáltal kisebb fordulatszámon tudnak erőre kapni. Másik megoldás a változó geometriájú turbófeltöltők alkalmazásában keresendő, ahol a fordulatszám változásától függő lapátállásokkal próbálják a legjobb teljesítményt kicsikarni az alkatrészből. Bármelyik megoldást is használják a turbólyuk létező jelenség, azonban ezzel együtt is hasznos fejlesztés a turbó alkalmazása a kisebb motoroknál.