Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Mi az a turbólyuk, és mi okozhatja?

turbófeltöltő

Ha bepattanunk az autóba, akkor azt várjuk el a kocsitól, hogy gázadásra megfelelően gyorsuljon, hogy biztonságosan tudjunk kikerülni forgalmi akadályokat vagy veszélytelenül hajthassunk végre egy előzést. Ebben nagy segítségünkre tud lenni a turbómotor, kivéve, ha „felüti a fejét” a turbólyuk. Mi lehet ez? Mit tehetünk ellene?

Amikor segít a turbó

A turbóval felszerelt autók egyszerűen működnek. Az autóból kiáramló kipufogógázzal meghajtjuk a turbófeltöltő gázturbináját, amelynek a segítségével nagy nyomású levegő áramlik a motortérbe. Az erőforrás tökéletes működéséhez optimális levegő-üzemanyag keverék szükséges, ha pedig több oxigént tudunk az égéstérbe juttatni, akkor több üzemanyag is kerülhet a folyamatba, úgy, hogy fenntartjuk a szükséges keverékarányt. Ezzel az egyszerű módszerrel elérhetjük, hogy jelentősen megnőjön a motor teljesítménye. Ezt sok mai modern autónál alkalmazzák, így kisebb erőforrással rendelkező kocsik is képesek nagyobb erőkifejtésre. Ez pedig sokkal kelendőbbé teszi a kisebb kategóriás járműveket is. Persze a plusz alkatrész újabb rizikót rejt magában, hogy valami elromoljon az autón, ráadásul nem is olcsó az esetleges javítása, de a pozitív tulajdonságai miatt, mégis sikeres fejlesztésnek tekinthetjük. Ennek ellenére, a kisebb, turbómotoros autók vagy a nagyobb, turbó nélküli erőforrással rendelkező társaik között vacillálók talán sohasem kapnak egyértelmű választ arra a kérdésre, hogy melyikkel járnak jobban, hiszen mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya is. Van azonban egy jelenség, amely csak a turbómotoros autók velejárója, ez pedig nem más, mint a turbólyuk.

A turbólyuk

A legfontosabb tudnivaló, hogy nem egy mélyedést, egy rést, vagy egy sérülést kell elképzelnünk, ha a turbólyukról beszélünk. Ez ugyanis egy olyan fordulatszám-tartomány, ahol a turbó nem tud megfelelően működni. Ahhoz, hogy a töltőnyomás fel tudjon épülni, megfelelő fordulatszámra van szükség. Ez motoronként változik, de általában két-háromezer között pörög az erőforrás, hogy be tudjon következni. Ha ennél alacsonyabb fordulatszámon tartjuk a motort, vagy ha alapjáraton működtetjük, akkor a turbó nem, vagy csak alig tud működni. Ha azonban elérjük a megfelelő fordulatot, akkor a turbó is beindul, az autó pedig a nagyobb teljesítmény miatt szépen nekiiramodik. Biztosan tapasztaltuk már azt a jelenséget, amikor beragadunk egy lassú jármű mögé, hogy amint lehetőségünk van az előzésre, hiába adunk egy kövér gázt, a jármű eleinte lomhának tűnik, mi pedig nem értjük, hogy miért nem megy a megszokott módon. Turbós autónál pedig nincs okunk az ijedségre, inkább kapaszkodjunk a kormányba, mert néhány pillanat múlva a kocsi hirtelen megugrik, mi pedig nyugodtan befejezhetjük az előzést. Ez alatt a szekundumnyi idő alatt zajlik le a turbólyuk jelensége, amely a fordulatszám növekedésével, és a töltőnyomás felépülésével gyorsan elillan. Személy szerint ez ellen mi nem sokat tehetünk, a gyártók viszont több módszert is alkalmaznak ennek az időnek a minimalizálására. Az egyik, hogy egy nagy turbó helyett két kisebbet építenek be, amelyeknek kisebb a tehetetlensége, ezáltal kisebb fordulatszámon tudnak erőre kapni. Másik megoldás a változó geometriájú turbófeltöltők alkalmazásában keresendő, ahol a fordulatszám változásától függő lapátállásokkal próbálják a legjobb teljesítményt kicsikarni az alkatrészből. Bármelyik megoldást is használják a turbólyuk létező jelenség, azonban ezzel együtt is hasznos fejlesztés a turbó alkalmazása a kisebb motoroknál.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.03.29-2024.04.01. között  ZÁRVA tart. 2024.04.02-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata