A Ford New Designers díját a mozgásukban korlátozott embereknek szánt önvezető taxi, az Embark nevű tanulmány nyerte el. Ezzel megoldódhatnak az autózás vagy a tömegközlekedés okozta nehézségek a mozgáskorlátozottak, valamint az idős emberek számára.
Megfizethetőbb városi taxiszolgáltatás a mozgáskorlátozottak számára
A mozgásukban korlátozott emberek jelentősen kevesebbet utaznak, mint a többi felnőtt. Emiatt Calum Gambrill, a londoni Ravensbourne Egyetem ipari formatervező hallgatója kidolgozott egy megoldást. Ez pedig nem más, minthogy megfizethetőbb városi taxiszolgáltatást nyújtana a mozgáskorlátozottak és az idős emberek számára. Az Embark névre hallgató tanulmány nyerte el a friss diplomás dizájnerek számára megrendezett brit megmérettetést, a 2021-es New Designers verseny részeként odaítélt Ford New Designers díjat. Calum Gambrill emberközpontú megközelítéssel állított össze önvezető autókoncepciót, különös figyelmet fordítva az utastérre, a belső világításra, valamint a kényelmes ki- és beszállásra.
Az Embark az emberközpontú tervezés tökéletes példája
Az utasok az alkalmazás segítségével tudják leinteni az önvezető taxit, ezt követően pedig az oldalajtó rámpáján keresztül tudnak beszállni az autóba. A fedélzeti wifi lehetővé teszi az internetre való csatlakozást, így az utasok egyszerűen hallgathatnak zenét utazás közben. A jármű más önvezető autókkal is kapcsolatban áll, így könnyedén megtalálja a legrövidebb útvonalat, valamint a szabad parkolóhelyeket. A fizetés pedig egyszerűen megoldható, például kilométer-alapú tarifával vagy havi előfizetéssel. Szóval az Embark az emberközpontú tervezés tökéletes példája. Jól mutatja, hogy mennyi hihetetlen lehetőség rejlik az önvezető járművek alkalmazásában. A tanulmányért Calum Gambrill jutalma kereken 1000 font volt, átszámítva körülbelül 410 ezer forint, amit felhasználhat a karrierje támogatásához. Mindemellett nyolc héten át tartó mentorálásban is részesül a D-Ford formatervezői által. Betsy Fields-Smith, az IDEO igazgatója, valamint James McLachlan, a Car Design News szerkesztője is tagja volt a zsűrinek Leenarts és Raghavachari mellett. Calum Gambrill mellett díjat kapott még Olivia Goldsmith is utastértanulmányáért. Goldsmith az interaktív műszerfal mellé hangulatvilágítást és a sötétben derengő üléseket tervezett. Továbbá díjat kapott Lili Chen is, aki olyan buborékülést álmodott meg, amely minden emberi testhez hozzáidomul, így javítva a komfortérzetet. Voltak egyéb érdekes pályaművek is, például újrahasznosított anyagokból felépített utasterekről, a jó közérzetet javító kabinokról, valamint interaktív belterekről.