Kátyúkár: casco nélkül szinte esélytelenül

Kátyúkár: casco nélkül szinte esélytelenül

A magyar utakon az lenne inkább meglepő, ha az autósok nem szaladnának bele valamilyen kátyúba rendszeresen. Az így keletkezett károknak azonban csak a töredékét térítik meg. Ha nincs erre vonatkozó biztosításod, akkor ne is fűzz sok reményt hozzá.

Elkerülhetetlenek a magyar úthibák

Ha valaki rendszeresen autózik, akkor nem győz eleget bosszankodni a rengeteg kátyú miatt, ami az ország különböző útszakaszait csúfítja. Ha csak esztétikai kategória lenne, nem is lenne hatalmas gond, de az úton lévő gödrök az autókban is károkat okozhatnak. Ha valaki arra vállalkozik, hogy bevasalja a kátyúk okozta kár összegét, annak nem lesz egyszerű dolga. Szinte csak és kizárólag akkor van esélyed kártérítésre, ha van casco, esetleg kátyúkárra vonatkozó kiegészítő szerződésed. A törvény szerint az adott útszakasz tulajdonosának kell jelezned a kárt. Ha nincs biztosításod, akkor az ő hatáskörébe tartozik, hogy eldöntse, jogosan reklamáltál-e.

Mindenkinek a fantáziájára bízzuk, hány esetben hoz az út tulajdonosa az autós számára kedvező döntést. Ki egyáltalán a tulajdonos? Városon belül elvileg az önkormányzat, két település között már a Magyar Közút Zrt., Budapesten a főutakért és a tömegközlekedés által érintett szakaszokért a BKK felel, a többiért az önkormányzat. El lehet képzelni, hogy milyen jellegű egymásra mutogatás mehet egy olyan ügyben, amikor egy fővárosi sofőr szeretné kideríteni, hogy kinek kellene megtérítenie a törött alvázát.

Az esélytelenek nyugalmával

Ha belevágsz abba a nem hétköznapi tervbe, hogy megtérítsék a károdat, akkor minden esetben fontos, hogy a lehető legalaposabban dokumentálj mindent. Készíts fotókat a helyszínről, a kocsid hibájáról. Ha súlyos a kár, rendőrségi jegyzőkönyv kell majd, ha nem annyira, akkor tanúkat kell szerezned. Ha a sérülést fotózod, tegyél mellé valamilyen arányosítható tárgyat, például jogosítványt, forgalmi engedélyt, bármilyen igazolványt. Ezután kell az útkezelőhöz fordulnod, ha nincs biztosításod.
Ha van papírod, akkor is ugyanez az eljárás, csak éppen a társaságnak kell bemutatnod a dokumentumokat. Mármint akkor, ha kötöttél erre vonatkozó szerződést a biztosítóddal. Ha dokumentálás nélkül elhajtottál, esetleg gyorsabban mentél a megengedettnél vagy nem vetted észre a jelzőtáblákat (figyelem: kátyúkra figyelmeztető jelzést is szoktak kitenni, amivel általában el is dől a kérdés), akkor nincs esélyed a kártérítésre. Tippünk, amivel enyhítheted a bajt az, hogy minden esetben próbáld elkerülni a kátyúkat, de ez persze esélytelen. Ha belehajtottál, akkor engedd fel a fékpedált, a gyengébb erőhatás miatt kevésbé károsodik az abroncs és a futómű, és így a futómű állítás sem válik idő előtt szükségessé.