Örök kérdés az autót használók körében: hidegindítás után azonnal elindulhatunk vagy érdemes járatni a motort? Mivel teszünk jót, ha percekig próbáljuk melegíteni a motort vagy azzal, ha nagy gázzal nekiiramodunk? Lehet, hogy egyikkel sem. Mindenesetre megpróbáltuk körbejárni a témát.
Vigyázzunk az autóra!
A motor alkatrészei nem tudnak megfelelően dolgozni alacsony hőmérsékleten, emiatt el is vethetjük annak a lehetőségét, hogy úgy próbáljuk gyorsan elérni az optimális üzemi hőfokot, hogy nagy gázzal indulunk rögtön az indítózás után. Sőt, a lehető legrosszabb, amit tehetünk az, ha azonnal nagy terhelésnek tesszük ki az erőforrást, ilyenkor ugyanis extrém módon kopnak az alkatrészek és jelentősen lerövidül az élettartamuk. Az elindulás mindig óvatos, de határozott gázadással történjen, a padlógáz a vészhelyzetekre van kitalálva, ha így elkerülhetünk egy ütközést, akkor természetesen élnünk kell a lehetőséggel. Máskor viszont bánjunk óvatosan a járművel, főleg addig, amíg nem éri el az üzemi hőfokot a motor. Melegítésre tehát szükség van, de egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi ideig tart. Az alapjáraton melegítés hátrányokkal is járhat. Egyrészt a hengerbe juttatott üzemanyag hidegben kicsapódik a henger falára és lemossa a motorolajat, az alkatrészek pedig ilyenkor kopnak. Másrészt pedig feleslegesen égetjük az üzemanyagot, ami nem tesz jót a környezetnek és persze a pénztárcánknak sem. Sőt, néhány országban még meg is büntethetnek a motor álló helyzetben történő melegítéséért, ezt a műveletet Svájcban, Ausztriában és Németországban sem nézik jó szemmel. Itthon viszont nem kell félnünk a rendőri intézkedéstől, így felmerül a kérdés: meddig érdemes alapjáraton melegíteni az autót elindulás előtt?
Kevesebb ideig, mint gondolnád
Sokan, sokfélét mondanak, ha azt kérdezzük tőlük, hogy meddig érdemes járatni az autót. Ez egyrészt abból fakadhat, hogy a régi, karburátoros autók még igényelték, hogy indulás előtt járassák pár percig, mielőtt elindultak vele a téli utakon. Másrészt pedig a modern autóknál sem egyértelmű, hogy mennyi ideig kell várakoznunk, mielőtt óvatos, közepes gázadással elgurulunk a kocsival a dolgunkra. A pontos időt szinte lehetetlen is megadni, mivel függ egyrészt attól, hogy milyen üzemanyaggal működik az autó, másrészt pedig attól is, hogy milyen motorolaj van a járműben. Annyi bizonyosan kijelenthető, hogy nem tízpercekről van szó. A benzines autóknál meglepően rövid időről beszélhetünk, ugyanis akár már fél perc is elég lehet arra, hogy a motorolaj körbeérjen a motorban, de rosszabb esetben is körülbelül egy perc után indulásra kész az autó. A dízeles járművek esetén ez egy kicsit hosszabb, de itt sem kell kettő-négy percnél nagyobb időintervallumra gondolni. Valóban érdemes tehát hidegindítás után az autót alapjáraton kicsit járatni, de nem szabad túlzásba esni, azzal sem teszünk jót. Nem javasolt viszont az egész procedúrát végigcsinálni azért, hogy utána pár perc múlva újra leállítsuk a kocsit, amikor megérkezünk például a munkahelyünkre. A rövid utak során ugyanis még az alapjárat segítségével sem éri el a motor az optimális üzemi hőfokot. Ha ezt naponta ismételjük, akkor pedig szinte garantálható, hogy gyorsan elkopnak az alkatrészek. Persze lehet tenni ellene hosszú utak beiktatásával, gyakori szervizeléssel és átvizsgálással, de ilyenkor a legjobb, ha csak akkor használjuk a járművet, ha nagyon fontos. Menjünk inkább gyalog, kerékpárral, esetleg tömegközlekedéssel a munkahelyünkre.