A villanyautók akkumulátorának nem tesz jót a szélsőséges időjárás. Akár fagyos hideg van, akár izzasztó kánikula, az akku kapacitása romlik. Mit tehetünk nyáron, hogy megóvjuk az elektromos autónk akkumulátorát?
Optimális hőmérséklet
Az akkumulátor húsz Celsius fok körül, vagyis szobahőmérsékleten érzi a legjobban magát. Ilyenkor tud a legjobb teljesítményt leadni, ekkor a legjobb az energiatároló egység kapacitása, és akkor tudjuk leginkább meghosszabbítani az élettartamát, ha tudjuk biztosítani, hogy a legtöbbet ebben a hőmérsékleti tartományban legyen a jármű. Persze az elektromos autókat nem csak olyankor fogjuk használni, amikor kellemes tavaszi napsütés van, sem túl meleg, sem túl hideg. A kocsit üzemeltetni fogjuk télen és nyáron is. Utóbbi esetben azzal kell szembesülnünk, hogy a levegő akár harmincöt-negyven Celsius fokos hőmérséklete miatt az akkumulátor is fel-, sőt túlmelegedhet. Akár negyvenöt-ötven fok fölé is emelkedhet, ami azzal jár, hogy az autó korlátozni kezdi a töltést a villámtöltőn. Ha még ennél is magasabb hőmérsékleti értékek alakulnak ki, akkor károsodhatnak is a lítium-ionos akkumulátorok. Csak akkor használjunk villámtöltőt, ha feltétlenül szükséges, ugyanis a töltés során is emelkedik az akkumulátor hőmérséklete. Ha megtehetjük, hogy hosszabb ideig töltjük, akkor inkább válasszuk azt a megoldást, a gyári konnektoros töltő minimálisan emelhet az akku hőmérsékletén. Egyes modern elektromos autók már rendelkeznek olyan eszközökkel, amely hűti az akkut: léghűtéses és folyadékhűtéses verziók is léteznek. Azonban sok forgalomban lévő elektromos autóból még hiányoznak ezek az újítások, így a mi feladatunk, hogy odafigyeljünk az akkumulátor hőmérsékletére.
Hogyan hűtsük az akkumulátort?
Ha nap közben a levegő hőmérséklete harmincöt-negyven fok körül alakul napokon keresztül, akkor nehéz dolgunk lesz, hogy alacsonyan tartsuk az elektromos autónk akkumulátorának hőmérsékletét. Egy átlagos villanyautó akkumulátorának hőmérséklete ilyenkor normál esetben is huszonnyolc-harminc fokig emelkedik egy rövidebb városi úton is. Ha megteszünk száz vagy százötven kilométert, akkor ennél is magasabbra nőhet, ha pedig klímázunk is közben, akkor akár negyven Celsius fok is lehet, sőt ennél is több, mire hazaérünk. Innen kell visszahűlnie az akkumulátornak, amíg pihen az autó. A gond csak az, hogy a legmelegebb nyári napokban az éjszakai hőmérséklet sem nagyon megy húsz fok alá, így éjjel nem igazán tud az optimális szintre csökkenni az akku hőmérséklete, sokszor reggel is még huszonnégy-huszonöt Celsius fokot mérhetünk. Ezeken az éjszakákon nem segít, ha zárt helyre állunk a kocsival, az éjjeli gyenge szellő is hozzá tud járulni ahhoz, hogy valamelyest alacsonyabb hőmérsékleti értékekkel találkozzunk, amikor reggel újra útra akarunk kelni a járművel. Egyes vélemények szerint az is jó ötlet, hogy a parkolóhelyre öntsünk egy vödör vizet, mielőtt elfoglaljuk a megfelelő pozíciót az autóval. Ez valóban segíthet az akkumulátor hűtésében, azonban nem biztos, hogy hosszútávon jót tesz a kocsi fém alkatrészeinek a víz párolgása. Sokat javíthatunk a helyzeten ugyanakkor, ha nap közben igyekszünk nem a tűző napon parkolni vele, ha nem használjuk az elektromos autót. Keressünk hűvösebb helyeket, tökéletes lehet egy mélygarázs, de a semminél az is jobb, ha egy nagy lombú fa alá állunk, esetleg házfal mellé, hogy lehetőség szerint minél többet legyen árnyékban a kocsi, akkor kevésbé melegszik fel az akku.