Sok olyan kis alkatrész van az autóban, amely gyárilag ugyan bele van rakva, mégis szükség van arra, hogy az ember folyamatosan figyelemmel kísérje a működését, és időnként kicserélje. Erre a legkézenfekvőbb példa a gyújtógyertya. Ennél az összetevőnél mindenképpen arra kell számítani, hogy az idő elteltével el fog kopni, és muszáj lesz majd kicserélni.
A jól működő gyújtógyertya nélkül lehetetlen elindítani az autót
Azonban nem az idő az egyetlen meghibásodást kiváltó ok, amellyel a gyújtógyertya esetében számolni kell. Mivel ez egy nagyon igénybe vett eleme az autónak és a motorrendszernek, elkerülhetetlen, hogy időnként tönkremenjen valamiért. Hogyha ez bekövetkezik, egészen addig nem tudjuk beindítani az autót, amíg nem orvosoltuk a problémát. Mivel a gyújtógyertya feladata a benzingőz begyújtása a motor indításakor, ha ez az elem hiányzik, akkor lehetetlen, hogy az autó elinduljon. Akármi is legyen a meghibásodás oka, a gyújtógyertya eltávolításánál meg lehet állapítani, hogy mi okozta a problémát és lehet következtetni azokra a dolgokra, amelyekre figyelnünk kell majd az elkövetkezőkben. Sajnos nem lehet előre megjósolni, hogy mikor fog bekövetkezni a meghibásodás, azonban ha rendszeresen cseréljük, és nem csak akkor, amikor valamilyen bajt érzékelünk, akkor nem lesz különösebb problémánk vele, és nem fogja akadályozni a zavartalan autózást. Mindenképpen azt mondhatjuk, hogy jobb előrelátónak lenni, mint utólagosan futkosni akkor, amikor nagy szükség lenne rá, hogy használjuk az autót.
A gyújtógyertya meghibásodása
A gyújtógyertya a motorrendszer leggyakrabban cserélt alkatrésze, de nézzük, hogy még miért is van ez így. Ha meghibásodásról, és nem pedig elhasználódásról beszélünk, akkor a problémákat a legtöbbször a különféle lerakódások eredményezik. Legtöbbször olajos, kormos részek rakódnak le a gyújtógyertyára, és ennek oka a nem megfelelően beállított keverékarány lehet. Ezt úgy lehet megoldani, hogy újraállítjuk azt, viszont ehhez a legtöbb esetben már szakértői segítségre is szükség van. A másik nagyon gyakori problémaokozó dolog a lerakódás. Ez nagyban csökkentheti a motor teljesítményét is, ezért érdemes rögtön orvosolni a problémát, ahogy felfedeztük, vagy megsejtettük, hogy ez lehet a baj. Ha ez a probléma áll fenn, akkor legtöbbször sajnos az egész gyertyát ki kell cserélni, de néha lehet segíteni is rajta a csere nélkül, attól függően, hogy mekkora mértékben ment végbe a károsodás.