Hogyan cseréljük a hengerfejtömítést?

Hogyan cseréljük a hengerfejtömítést?

A hengerfejtömítés sérülése, az egyik legkomolyabb meghibásodás, ami egy motorral előfordulhat, ezért nagyon oda kell figyelni, hogy időben észrevegyük a tüneteit és gyorsan tudjunk reagálni. Rendszeres motordiagnosztikával, a figyelmeztető jelek ismeretében megelőzhetjük a nagyobb motorkárosodást. Az autók motorszervizelésének rutinfeladat a hengerfejtömítés cseréje, de nézzük mi a feladata ennek az alkatrésznek.

Miért fontos a hengerfejtömítés

A hengerfejtömítés gondoskodik arról, hogy jól záródjon az égéstér és a dugattyú közötti felület, amikor a dugattyú az üzemanyag égése során gyors mozgást végez, és a dugattyú, a henger az égés miatt magas hőmérsékletre melegszik fel. A henger fala és a dugattyú perem közti rész eltömítése a feltétele annak, hogy a hengerben keletkezett energia ne szökhessen meg és kizárólag a dugattyú mozgatására legyen felhasználva. Ebből mindjárt magától érthetődően következik, hogy a motor csak akkor működik jól, ha a hengerfejtömítés jó állapotban van. Ellenkező esetben tökéletlen égés történik, vagy szökik a nyomás, ami a motor hatékonyságát rontja és végül is emeli az üzemeltetés költségeit, hiszen megnő az üzemanyag fogyasztás.

Zár, de amit kell, azt átenged

A hengerfejtömítésnek jól kell zárnia, de át is kell engednie a hűtőfolyadékot és a kenést végző motorolajt. Mindezt extrém körülmények között, amelyekből a legnagyobb igénybevételt az égéstér rendkívül magas, akár 2000 C fokos hőmérséklete jelenti. Hogy ilyen körülmények között is hibátlan legyen a tömítés, sok rétegből és különösen hőálló anyagokból kell gyártani. A hengerfejtömítés hibájának látványos jele, ha a motor alapjáraton egyenetlenül megy, vagy még le is fullad. A másik könnyen észlelhető üzenet a hengerfejkopás állapotáról a gyors tempóban fogyó hűtővíz. Ha ebben a hűtővízben olajnyomokat észlelünk. Teljesen biztosak lehetünk a dolgunkban, lehet indulni az autószervizbe a hengerfejtömítés cseréjére.