Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Hogy segíthetünk az alapjárat ingadozásán?

gyújtógyertyák a motortérben

Ha beindítjuk az autót, az kellemes duruzsolással jelzi nekünk, hogy végre útra kellhetünk, és szelhetjük a végtelen országutat. Már persze, ha minden rendben. Ha ugyanis köhög a motor, fulladozik, dadog, vagyis ingadozik az alapjárat, akkor a legjobb, ha a legrövidebb úton az autószerelő felé vesszük az irányt, amíg még megtehetjük négy keréken, és nem kell az autómentő segítségét igénybe vennünk.

Az alapjárati motor feladata

Az alapjárati motor felel az üresjárati fordulatszám szabályozásáért. A motor elektronikája folyamatosan ellenőrzést végez, amikor az lecsökken, vagy megnő, akkor reagál. Az alapjárati motor vagy beszívott levegő szabályozó szelep felel azért, hogy az optimális szinten tartsa a motor fordulatszámát, ha visszaesik, akkor növeli azt, ha megemelkedik, akkor pedig csökkenti. Ehhez pedig nem csinál mást, mint a megfelelő mennyiségű levegőt juttatja a motorhoz, hogy az mindig az optimális fordulatszám közelében tudjon működni. Persze nem kell feltétlenül meghibásodásra gondolnunk, ha az alapjárati motor kicsit magasabb szinten pörög, nehezebb teher esetén, vagy ha túl gyorsan melegszik fel a motor, akkor a levegőszabályozó szelep növelheti vagy csökkentheti a fordulatszámot. A központi vezérlőegység ezért folyamatosan figyeli a kapott információkat, hogy bármelyik pillanatban be tudjon avatkozni, az optimális állapot fenntartása érdekében. Ha a jármű nem mozog, tehát alapjáratban működik, akkor szükség is van a szabályozásra. Ha ugyanis ez nem történne meg, az komoly problémákat eredményezhet, remeghet a motor, rángathat, végül akár le is fulladhat. Nézzük, mi okozhatja az alapjárati motor fals működését, az alapjárat ingadozását!

Mit tegyünk, ha ingadozik az alapjárat?

Az alapjárati motor hibájára több jel is utalhat. Ha hirtelen változik a fordulatszám egyik pillanatról a másikra, egy helyben álló kocsi esetében, akkor szinte biztos, hogy a szelep működésében kell keresnünk a problémát. Az autó rángatása szintén lehet intő jel. Ha a forgalmi helyzet miatt meg kell állnunk járó motorral, például egy pirosnál, és azt tapasztaljuk, hogy remeg az autó, az is erre utalhat. Amennyiben a motorhibát jelző ikon villan fel a műszerfalon, azt is okozhatja az alapjárati motor meghibásodása. Ha pedig az a kivételes eset fordul elő, hogy leáll az autó nagyobb terhelésnél, akár már egy egyszerű gázadáskor, akkor is az alapjárati motor lehet a ludas. Bármi is a valós ok, az első probléma előfordulása után, az utunk az autószerelőhöz kell, hogy vezessen. A hiba ugyanis nem múlik el magától, sőt, várhatóan rövid időn belül súlyosbodni fog, emiatt érdemes gyorsan lefülelni a hibás alkatrészt. Az sem kizárt ugyanis, hogy az alapjárat ingadozása valamilyen más alkatrész tönkremenetele miatt merül fel. Látatlanban nem zárható ki a gyújtógyertyák meghibásodása, az üzemanyagszűrő eltömődése, vagy az AC pumpa fals működése sem. Ahhoz, hogy biztosak legyünk benne, hogy mi okozza az alapjárat ingadozását, meg kell vizsgálnunk a kérdéses alkatrészeket. Ennek a legjobb módja, ha szakemberhez fordulunk, a megfelelő eszközök használatával, ott gyorsan fel tudják térképezni, hogy melyik a problémát okozó alkatrész. Ha az alapjárati motor felel a hibákért, akkor meg lehet próbálkozni egy tisztítással, lehet, hogy csak a használat közben összeszedett szennyeződéseket kell eltávolítani. Ha nem válik be ez a módszer, akkor pedig nem marad más, mint a csere. Autótípustól függően ez az apró alkatrész néhány ezer és pár tízezer forint közötti áron szerezhető be.