Hihetetlen, de igaz: részben orosz lehet a Tesla

Hihetetlen, de igaz: részben orosz lehet a Tesla

Szeretne saját gyártású akkumulátorokat az autóiba, ezért egy részvénycserével megszerzi a Maxwell Technologies gyárat az amerikai Tesla. Ezzel viszont bekövetkezik az a furcsa helyzet, hogy az orosz állam is részesedést szerez a vállalatban.

Cél a terjeszkedés

Továbbra is az egyik legmenőbb autómárkának számít a világon a Tesla – már ha az internetes közösségi portálokat vesszük. A 2003-ban elektromos meghajtású autók gyártására alapított amerikai vállalat vezetője, Elon Musk hatalmas celebnek számít, rendszeresen szerepel a médiában, újításokat talál ki és visz véghez, szinte minden mondatát, tweetjét falja az amerikai közönség és a világsajtó. A Tesla elérhetősége már más kategóriába tartozik, mert olyan sok kocsijuk azért még nem szaladgál sem Európában, sem Magyarországon. Éppen ezért a terjeszkedés, az elérhető árkategóriájú modellek gyártása az egyik fontos célja a szerb származású amerikai feltalálóról, Nikola Tesláról elnevezett vállalatnak. Ehhez az irányhoz illeszkedett, hogy már 2017-ben „csupán” 9,1 millió forintért kínálták az eddigi legolcsóbb elektromos autójukat, a Model 3-at, amelyre tömegével érkeztek az előrendelések. Ennek köszönhető, hogy a cég az elmúlt évben gyakorlatilag két és félszer több autót adott el, mint 2 évvel ezelőtt. Az említett Model 3-ból több mint 147 ezer ment el, ez a szám pedig negyedévente 60 ezerrel nő majd a tervek szerint.

Szükséges rossz

A lényeg, hogy a Tesla már most az amerikai autógyártás sikertörténete, de biztosan az lehet a következő években, éppen ezért meglepő, a két ország különleges politikai kapcsolata miatt meg pláne, hogy az orosz állam is részesedést szerezhet a vállalatban. A hírek szerint ez akkor következhet be, ha a Tesla lezárja a Maxwell Technologies akkumulátorgyártó felvásárlását – 218 millió dollárról és részvénycseréről szólnak a hírek ennél a műveletnél. Hogy mi az összefüggés? A Maxwell korábban megvette a kanadai Nesscap Energy céget, amelyben viszont 2011 óta részesedése van a részben orosz állami tulajdonban lévő Rusnanónak. Nem nagy arányra kell gondolni, mindössze 0,2 százalékról beszélünk, ám ha végigmegy a részvénycsere, akkor az orosz állam hivatalosan bekerül az amerikai járműgyártó tulajdonosi körébe. Bár a tényt nehéz jól kommunikálni az amerikai piacon, mivel az akkumulátor gyártás az elektromos autózás egyik legfontosabb eleme, valószínűleg szükséges rosszként tekintenek a Rusnanóra. A Tesla ugyanis jelenleg a Panasonic akkumulátorait használja, ám szeretne saját akkumulátorgyártást magáénak tudni, ehhez pedig szükségük van a Maxwell Technologies-ra.