Hiányzó eszköz a műszerfalról: a vízhőmérséklet-kijelző fontossága

Hiányzó eszköz a műszerfalról: a vízhőmérséklet-kijelző fontossága

Egy sofőr számára fontos, hogy folyamatos visszajelzést kapjon a hűtővíz hőmérsékletéről, erre szolgál az autóba beszerelt kijelző. Persze csak akkor, ha raktak ilyet a műszerfalra, mert egyre gyakoribb, hogy kihagyják a gyártók. Ebben az esetben marad a forrósodást jelző lámpa, ami már csak akkor jelez, ha komolyabb a baj.

A lámpa csak akkor villan, amikor már forró a helyzet

Létezik egy hiánypótló gyűjtés az interneten, számtalan magyar nyelvű oldalon is elérhető. Azt foglalják össze benne, hogy melyik lámpa mit jelent egy autó műszerfalán. Persze egy lámpa több problémára is felhívhatja a figyelmet, így csak iránymutatást ad a lista, de arra mindenképpen jó, hogy ne keverjük össze az olajszintre utaló jelet a biztonsági öv bekapcsolására vonatkozó lámpával.

A gyűjtésben helyet kapott egy vízbe mártott hőmérő is, amely a hűtővíz hőmérsékletére vonatkozik, és azt jelzi, ha ez már veszélyesen magas szintet ért el. Ez azért fontos, mert figyelmezteti a sofőrt a problémára, így az meg tud állni, mielőtt teljesen elforr a víz, és felforr a motor. Ha van a csomagtartóban hűtővíz, saját kezűleg is utántölthetjük a tartályt, de csak azt követően, hogy megvártuk, amíg lehűl a rendszer. Ha a gondot az okozta, hogy kevés volt a folyadék, meg is oldottuk, ám ha sorozatban, egymás után többször is felforr a víz, máshol kell keresni a baj forrását. Ezzel már ne kísérletezzünk, vigyük el egy szerelőhöz, jobb esetben szakszervizbe, hogy kivizsgálják a hibát, esetleg kicseréljék a hűtővizet.

Az „elfelejtett” kijelző esete

Érdekesség, hogy bár teljesen egyértelmű, hogy fontos információ a hűtővíz hőmérséklete, egyre több modellnél „kifelejtik” az ezt jelző mérőberendezést a műszerfalról. Ha viszont a folyamat közben nem látjuk a bajt, akkor csak úgy szembesülhetünk ezzel, ha már szó szerint forró a helyzet. Persze erre alkalmas a már említett lámpa, ám ha az kivillan, muszáj megállni, és ki tudja, hol lesz a következő benzinkút, esetleg szerelő. Megtörténhet egy autópályán is a baj, kilométerekkel a következő lehajtó előtt. Ezt lehetne elkerülni, ha minden autóban lenne egy pillanatnyi vízhőmérsékletet jelző mérő, amely sok kocsiban alapfelszereltség, csak éppen jelenleg már nem „trendi” valamiért.

Hivatalos indoklást nem találni ennek okáról, csak tippelni lehet, hogy anyagi megfontolás állhat a döntés mögött, illetve talán a gyártók azt gondolják, „úgysem nézi senki, minek beszerelni”. Ez nem így van: sok internetes vélemény szól arról, különösen a dízelüzemű kocsiknál, hogy épp a vízhőmérséklet-kijelző jelezhetett volna időben egy műszaki hiba esetén, már ha lett volna az autóban… Jó hír, hogy utólag is bele lehet építeni ezt a szerkezetet, csak az pluszköltség, és nem is mindig néz ki jól.