A helyes fékezés íratlan szabályai

A helyes fékezés íratlan szabályai

Sajnos sok ember, nem jól kezeli a fékezést. Ezt a fontos folyamatot nem a megfelelő időben és módon végzik, így akár könnyedén balesetet is okozhatnak. Íme néhány íratlan szabály a helyes fékezésről.

A gondos odafigyelés a legfontosabb közlekedés közben

Először is, ha közúton haladunk, legyünk nagyon figyelmesek a forgalomban résztvevőkkel és a környezetünkkel szemben. Ne haladjunk nagy sebességgel, és ha már messzebbről bemérünk egy helyzetet, rögtön kezdjünk el lassítani, így elkerülhetjük, hogy az utolsó pillanatban kelljen hirtelen megállnunk. Ezzel csökkenthetünk az üzemanyag fogyasztáson, elkerülhetjük a veszélyes helyzeteket, kímélhetjük a fékeket, miközben biztosak lehetünk abban, hogy ugyanannyi idő alatt fogunk elérni A-ból B-be. Ha azt látjuk, hogy a forgalmi lámpa pirosan világít, ne kezdjünk el a gázra lépni. A körforgalom és a kereszteződések előtt jóval előbb lassítsunk le, így itt sem kell hirtelen fékezni. Ez mellett a fékezések során, ne használjunk hirtelen mozdulatokat, lassan és egyenletesen nyomjuk le a pedált, majd lassan engedjük vissza. Ha egy másik autó mögött állunk meg, hagyjunk annyi helyet, hogy láthassuk annak hátsókerekeit, így ha az tolatni kezd, illetve gurulna hátrafelé, még marad annyi időnk, hogy reagáljunk a helyzetre. Manapság már az autók rendelkeznek ABS-el, mellyel a fékezés egyszerűbb. Ennek előnye, hogy nem blokkolja le a kerekeket, lehetővé teszi, hogy fékezés közben is tudjunk megfelelően kormányozni. Ezeknél, ha még hirtelen nyomjuk le a fékpedált, az autó nem fogja a kerekeket leblokkolni, kezelhető marad, így mindig ott tudunk megállni, ahol szeretnénk. Azoknál a járműveknél, melyek nem rendelkeznek ABS-el, azokkal a hirtelen fékezésnél csak egyenes irányú megállást érhetünk el, mivel ilyenkor az első kerekek teljesen leblokkolnak.

Hogyan tarthatjuk meg a fékek jó állapotát?

A fékeket kímélni kell, így ha mondjuk nagyobb lejtőhöz érkezünk, vagy vontatnak bennünket, akkor érdemesebb lassabb sebességfokozatot választani, ezzel elkerülhetjük a gyakori fékezést és azt, hogy a fékek túlmelegedjenek. A túlmelegedett fékekkel kevésbé lesz hatékony a lassulás, illetve a megállás. Ez a helyzet akkor jön létre, amikor a fékfolyadék túlmelegszik, ami által a fékpárnák puhává válnak, így tovább tart majd a lassítás, mivel a fékek nem tudnak megfelelő munkát végezni. Előfordulhat, hogy a fékfolyadék nem megfelelő, ami gátolja a biztonságos fékezést, ezért ha eljött az ideje, végezzük el a folyadék cseréjét, ami nemcsak hogy egyszerű, de olcsó is. A csúszós utakon is az alacsonyabb sebességfokozat használata a javasolt, mivel itt hagyni kell, hogy inkább a motor fékezze magát, ezzel elkerülhetjük a csúszás veszélyét. A motor fokozatosan fogja lecsökkenteni a kerekek gyorsaságát, míg a fékek, egyszerűen csak leállítják a kerekek forgását.