Gyertyák karbantartása és cseréje

Gyertyák karbantartása és cseréje

A benzinmotorokkal szemben a dízel üzemű járműveknél a levegővel kevert üzemanyag a gyújtógyertyával ellentétben szikrája helyett a gázkeverék magas hőmérsékletétől és nagy nyomásától robban be. A dízeleknél az égés megkezdéséhez a hengerekben megfelelő hőmérsékletű üzemanyag-levegő keverékre van szükség. Azt a bizonyos szükséges hőfokot az ezekben a motorokban alkalmazott izzítógyertyák produkálják. Innen ered az általános probléma, hogy a dízelmotorral felszerelt autók nehezebben indulnak, főleg a téli hidegben, de már elég egy őszi hideg éjszaka, és gondok lehetnek az indulásnak. Ezt a problémát hivatott elhárítani az izzógyertya, amely mindjárt az indítókulcs elfordulásával annyi hőt termel, ami szükséges a minél tökéletesebb égéshez a hengerekben.

Az izzítógyertya olyan, mint egy vízmelegítő

 

Az izzítógyertya egy elektromos vízmelegítő, az elektromos áram alakul át benne hővé. Nincs is vele semmi baj, mint minden mással az autóban, de ha meghibásodik, vagy bizonytalanul működik, akkor a hideg autó nehezen indítható. E hibalehetőség minimalizálására hozták létre az úgy nevezett OBD rendszert, amely a motor felmelegítésértől gondolkodik mégpedig jó előre. A gyakorlat közel se ilyen zökkenőmentes, mert az izzítógyertya működését szabályozó bonyolult rendszerben elég gyakran tapasztalni rendellenességet, amely általában elektromos hibára vezethető vissza. Elég az ingadozó feszültség, de még az is, ha nagyon erősen csavarjuk be a gyertyát.

 

A gyertya állapota a motor állapotát tükrözi

A szegedi KA Bosch Car szerviz a gyertyák állapotából nagy biztonsággal meg tudja mondani, mennyire használódott el a motor, legyen szó akár benzinesről, akár dízelről. A gyertyára rakódott szennyezés színéből könnyen meg lehet mondani, vajon mi okozza a bajt. Más a szín, ha tökéletlen az égés, vagy esetleg az üzemanyag gyenge minősége áll-e a gondok hátterében. Gondot okozhat az is, amikor kevésbé melegszik fel, de akkor is, ha túlhevül. E hiba okai között a leggyakoribb a hűtés meghibásodása, de a túl nagy feszültség is ide vezethet, ami főleg a motor indításakor léphet fel. A hiba elhárításának általános és leggyakoribb formája az izzítógyertya cseréje, aminél elsősorban az adott jármű motorjához ajánlott minőségű gyertyák kiválasztása a legfontosabb.