A fékezési folyamat alapjai

A fékezési folyamat alapjai

Ha őrlő, kaparó hangokat hall és az autó egyik oldalán húzódik amikor megáll vagy lelassul, akkor bizony baj lehet a fékrendszerrel. Az első lépés ilyenkor megkeresni a probléma forrását a fékrendszer fő részeinek ellenőrzésével, valamint meg kell érteni, ezek a részek hogyan is működnek együtt.

Fékbetétek, alátétek és a fékbetétek hibaelhárítása

Amikor benyomja a fékpedált, a féknyergek és a fékbetétek a rotorokra rögzülnek a sebesség csökkenése érdekében, majd pedig leállítják a járművet. Ilyenkor a fékbetéteké a dicsőség, hiszen ők játsszák a főszerepet a megállításban, de ugyanolyan fontosak a rotorok is. A fékbetétek azért vannak, hogy csökkentsék a zajokat és rezgéseket. Az alátétek fémből vagy gumiból készülnek, és a fékbetét hátulján találhatóak, a párnák, valamint a féknyergek között. A zaj és a rezgés csökkentése mellett a titánból készült alátétek védik a féknyergeket és a folyadékokat a túlzott hő okozta károktól. Ahhoz, hogy hatékonyan végezhessék a munkájukat a párnák képesek kell legyenek arra, hogy elegendő energiát és hőt szívjanak fel. Ha túl nagy a kopás, vagy a hő, akkor csökken a fékbetét hatékonysága, valamint az állóképessége. Az autós fékbetét jelzői úgy lettek kialakítva, hogy kaparó hangot adjanak ki akkor, amikor a párnák elhasználódnak. Ha ezt hallja, vagy egy csikorgó hangot, akkor a párnákat kell majd kicserélni. A fékbetéteket viszont mindig párban cseréljük.

A fék rotorok és azok karbantartása

Amikor megnyomja a fékpedált, a féknyergek és a fékbetétek a rotorokra feszülnek. Ha a féktárcsákra nyomás kerül, akkor ez megakadályozza a kerék forgását, ami azt jelenti, hogy a fékrotorok a biztonság szempontjából ugyanolyan fontosak, mint a fékbetétek. A legtöbb rotor öntöttvasból készül, pontosabban szürke vasból, mert a hőt szétszórja, és ez fontos a túlmelegedés elkerülése érdekében. A nagy teljesítményű járművek kerámia rotorokat használnak, amelyek minden hőmérsékleten könnyebbek és stabilabbak. Viszont ezek nagyon költségesek is. Néhány rotor festett, speciális rozsdagátló bevonattal rendelkezik és ez biztosítja azt, hogy a rotor jól nézzen ki és hogy tovább tartson. A rotorokat a legtöbb járműben 70.000 mérföldenként kell cserélni, de ez is függ a használattól. A rotorokat is, mint a fékbetéteket párban kell cserélni ahhoz, hogy a teljesítményt újra teljesen visszanyerhesse az autó.