Európa legnagyobb autós klubja, a német ADAC rendszeresen végez, és tesz nyilvánosságra többek között segítségnyújtási statisztikát, mely a lerobbant, valamint nem induló kocsikhoz való kiszállásokon nyugszik – idén tavasszal sem történt ez másképp. Ugyan a lista önmagában nem állja meg maradéktalanul megbízhatósági rangsorként a helyét, ám más tesztekkel összevetve már elég jó kiindulópont lehet például egy új vagy használt autó vásárlásakor.
Főleg az akkumulátor miatt hívnak autómentőt
Németországban az esetek majdnem felében (42%) az akkumulátorok meghibásodása miatt hívnak a sofőrök autómentőt. Sokszor okoz még problémát a motor (17%), az elektromos rendszer (11%), valamint a gumiabroncsok (7%) tönkremenetele egyaránt. A vezess.hu cikkéből kiderül, a statisztika alapjául a tavalyi évben végzett 3 756 226 segítségnyújtás szolgál, az így összeállított hibaranglista összesen 25 márka 113 modelljéről nyújt információt. Öröm az ürömben, hogy az ADAC sárga angyalait zömében az akkumulátorok lemerülése miatt hívják ki, amely azért viszonylag könnyen orvosolható probléma. Az akkumulátor gyengülésének azért sokszor vannak jelei, nem hirtelen, egyik pillanatról a másikra szokott lemerülni (vannak kivételek). Ha nem észleljük őket időben, egyszer csak azt vesszük észre, már nem tudja az indításhoz kellő fordulatszámra felpörgetni a motort az önindítóval, vagyis egyszerűen nem fogjuk bírni beindítani autónkat. Amennyiben azt észleled, egyre többet szenved az indítómotor a tekeréssel, akkor érdemes ránézni az akksi töltöttségére. Ilyenkor ajánlott megnézni a cellák feszültségét is, ezzel is megelőzve a váratlan helyzeteket.
Melyek a legmegbízhatóbbak?
113 modellből több, mint 10 százalékot, pontosan 18-at sorolt a megbízhatatlan kocsik közé a legnagyobb taglétszámú európai autóklub, míg 37-et a teljesen megbízható csoportba. A városi miniautók kategóriájában a Toyota Aygo vitte a prímet, mögötte pedig a Renault és Daimler közös munkájának gyümölcse, a Smart Forfour, valamint a Fiat 500. Az ADAC felméréséből kiderül, a Smart esetében a lemerült akkumulátor és a hibás önindító okozták a legtöbb gondot, míg a Fiat 500-nál az akksin túl a váltórudazat tört borsot a sofőrök orra alá. A kisautók mezőnyéből több megbízható modell is előkerült: Toyota Yaris, Fiat Punto, Citroën C3, Audi A1, Peugeot 2008, Suzuki Vitara, Renault Captur, Mazda CX-3, Honda Jazz, Mitsubishi Space Star és Mini. Meglepő módon a Hyundai i20 viszont a legrosszabb kocsik közé került a német autóklub tesztje alapján. Az alsó középkategóriát a német prémiummárkák modelljei uralják, a sort pedig két keleti modell folytatja. A japán Nissan Qashqai esetében szinte „csak” az akkumulátorral akadt gond, míg a 2011-es évjáratú Kia Cee’dnél több jellegű hiba is felmerült. A családi autók szegmensében a legjobb eredményt az Audi A4, A5 és Q5 modellje érték el, valamint a BMW 3, 4 és X3 modelljei. Ezek közül azért az öregebb példányoknál gyakoribbak volt a hibák. Érdekesség, hogy átlagon felül sokszor kellett kihívni az autómentőt a Volkswagen Sharan, a Ford S-Max és a Seat Alhambra vezetőinek.