A mai autókat összetett elektromos hálózat szövi át: kilométernyi kábelek, ezernyi csatlakozó és számos szenzor segíti a vezérlőegység munkáját. Valahol elrejtve pedig megtaláljuk a biztosítéktáblát és a reléket is. Mi ezeknek a szerepe az autóban?
Hol keressük?
A relék feladata, hogy nyissák és zárják az elektromos áramköröket, a jármű elektromos eszközeinek működésében vannak elévülhetetlen érdemei. A biztosítékdobozt nem minden autóban ugyanott kell keresnünk, ezeket különböző helyekre rejtik el a gyártók. A legegyszerűbb, ha kikeressük a kocsi kézikönyvében, hogy hol bújtatták el a mérnökök. Elképzelhető, hogy a motortér egy védett részén kell keresnünk, ez jellemzően a régebbi típusú autókra jellemző. A modern autókban már leginkább az utastérben kell kutakodnunk. Leginkább a műszerfal alsó részén a lábtérben, térd magasságban találunk egy lepattintható fedelet, amely mögött rátalálhatunk a biztosítéktáblára. Minden elektromos szerkezet egy bizonyos áramerősséget visel el károsodás nélkül. Ha egy áramkörre túl sok fogyasztót kapcsolnak, vagy a kábel szigetelésének sérülése miatt rövidzárlat keletkezik, akkor károsodhat az elektromos szerkezet. Ezt akadályozzák meg a biztosítékok. Az adott áramerősség túllépése esetén ezek az apró alkatrészek védik meg az áramkört a túlmelegedéstől. Egy autóba több ilyen eszközt építenek be, minden fogyasztót külön-külön biztosíték véd. Honnan tudhatjuk, melyik biztosíték mihez tartozik?
Biztosítékcsere segít
Hogy melyik elektromos berendezéshez, fogyasztóhoz melyik biztosító tartozik, azt biztosan megtudhatjuk az autó kezelési könyvéből, de sok esetben a biztosítékdobozban elhelyezett papír is a segítségünkre lehet, sőt a doboz fedelére nyomott táblázatból is tájékozódhatunk. Ha azt tapasztaljuk, hogy nem működik egy fogyasztó, vagy nem viselkedik a megszokott módon az autó, akkor érdemes megnéznünk a biztosítéktáblát, hogy nem égett-e ki egy biztosíték. Amennyiben igen, akkor megpróbálhatjuk kicserélni, azonban legyünk körültekintőek, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor inkább bízzuk szakemberre a műveletet. Ha újra jelentkezik a hiba, akkor viszont mindenképpen keressük fel az autószerelőnket, hogy fel tudják tárni a kiégés okát. A csere nem túl bonyolult művelet, a probléma eredetét megtalálni már annál inkább a rengeteg kábel, relé, csatlakozó és szenzor között bárhol lehet egy hibás vagy sérült alkatrész. Ha a csere mellett döntünk akkor nincs nehéz dolgunk. Állítsuk le az autót, majd keressük meg a biztosítéktáblát. Jól figyeljük meg, és az sem baj, ha le is fényképezzük eredeti állapotában, mielőtt elvégezzük a cserét. Keressük meg a kiégett biztosítékot, majd húzzuk ki a helyéről. Az egyes alkatrészek különböző áramerősséget bírnak el, ezeket különböző színekkel jelölik a gyártók. A leolvadt biztosítékot azonos színűre kell cserélnünk, így biztosíthatjuk a zavartalan működést. Gyengébbet semmiképpen sem szabad behelyezni, egy fokozattal erősebbet is csak akkor, ha éppen nincs kéznél másik, de ezt is az első adandó alkalommal javítsuk, miután a következő szaküzletben beszereztünk egy megfelelő színű darabot. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor pedig irány a szerviz, ahol könnyedén és gyorsan kicserélik, egy autóvillamossági szerelő pedig fel tudja tárni a meghibásodások eredetét és remélhetőleg olcsón meg is tudja szüntetni a kiváltó okokat, hogy ne kelljen a kapcsolótáblával bajlódnunk.