65 éves a Seat

65 éves a Seat

2018. november 13-án ünnepelte fennállásának 65. évfordulóját a Seat autómárka. A barcelonai kikötő közelében felépült gyár futószalagjáról, 1953. november 13-án gurult le a B-87.223-as rendszámmal ellátott első Seat 1400-as modell. Ekkor, Spanyolországban körülbelül 3 autó jutott ezer lakosra, így a márka egyértelmű célja az ország motorizálása lett.

Hirtelen növekedés

A történet úgy kezdődött, hogy a spanyol kormány, továbbá 6 spanyol bank aláírt egy szerződést az olasz Fiat vállalattal. A szerződésben foglaltak szerint, a kezdeti időkben a Seat kizárólag csakis Fiat-termékeket gyártott, igaz, saját márkája alatt. Az előkészületek után, 1951-ben, 20 hektáron, a Barcelona melletti vámszabad területen megépült az első gyár, a Zona Franca, melynek kapacitása kezdetben napi 5 autó volt. Ekkor 925 főt foglalkoztattak. Három év múlva, már 1700 munkavállaló gyártotta az évi 2936 autót. 1962-ben elkészült az új gyártósor, ami lehetővé tette az 1500-as modell gyártását, közben megnyílt Madridban a központi iroda. Éves szinten már több mint 10 ezer autó gurult ki a gyárból, amit 4 év múlva sikerült duplájára emelni. A lendület kitartott a hetvenes években is, így a Seat tovább tudott növekedni. A nagy népszerűségnek örvendő 850-es és 1500-as modellek már nem csak Spanyolországban, hanem egész Európában népes rajongótábort szereztek, így a cég az öreg kontinens nyolcadik legnagyobb autógyártójává avanzsált.

Már német befolyás alatt

Az alapítás után harminc esztendővel, máig tisztázatlan okok miatt a Fiat megszakította együttműködését a Seattal, így hamarosan elkészült az első „önálló” modell, a Ronda. Ez nagy botrányt eredményezett, ugyanis az olaszok igencsak nehezményezték, hogy az autó nagy hasonlóságot mutatott a nem régiben elkészült Fiat Ritmoval. A Seat akkori igazgatója, Juan Miguel Antoñanzas ötletesen oldotta meg a vitás helyzetet. A sajtó előtt bemutatott egy Rondát, amin minden elemet sárgára színeztetett, ami eltért a Fiat modelltől. Mivel a bemutató végére lényegében az egész kocsi sárga színben pompázott, az ügy viszonylag gyorsan lezárult. Jelentős dátum a cég életében az 1984-es év, ugyanis ekkor került bemutatásra a cég legismertebb modellje, az Ibiza. 1986-ban a Seat és a Volkswagen együttműködési szerződést kötött. A megállapodás értelmében a németek többségi tulajdont szereztek a cégben, majd 1990-ben, 99,99 százalékban megvásárolták azt. A Seat mára a Volkswagen-csoport egyik legjelentősebb tagja, a német óriásvállalat jelenlétéből fakadó, precíziós gyártási mechanizmus tovább növelte a Seat modellek megbízhatóságát.