A tolvajok befekszenek az autók alá, levágják a kipufogó katalizátoros részét, és mint akik jól végezték dolgukat továbbállnak. Később a tulaj indítja a kocsit, ám egy dübörgő hang figyelmezteti: valami nem stimmel. De vajon mi ebben az üzlet? Miért lopnak katalizátort?
Nem új keletű ez a bűncselekményforma
Külföldön a rossz gyári katalizátorok újrahasznosítására felépített gyárak a nemesfémeket kémiai eljárással kinyerik, és a kerámiát illetve a katalizátor házat újrahasznosítják. Ez azonban nem mindig legálisan történik, hiszen sajnos jó ideje elterjedt már a katalizátorlopás (“platinázás“), és bár a károsultaknak sovány vigasz, ez nem csak országos, hanem nemzetközi probléma. Azért lett közkedvelt a tolvaj bűnözők körében, mert a használt, gyári katalizátorok relatív jó áron eladhatók, ugyanis a katalizátor kerámia a jó hatásfok érdekében olyan nemesfémekkel van bevonva, mint az arany és a platina. Fontos megjegyezni, hogy ipari nemesfémekről és milligrammokról van szó. A katalizátorokban található platina unciája azaz 28 grammja ma körülbelül 900 eurót ér a világpiacon. Egy-egy katalizátorban 1-3 gramm platina található, így a tolvajok pár perc alatt viszonylag sokat érő fémhez juthatnak.
Sajnos elegendő egy hangtalan kéziszerszám is
Elsősorban a diesel és turbó diesel motorral szerelt kisteherautók, egyterűek vannak veszélyben, mert ott egyes típusok katalizátora viszonylag jó nemesfém bevonattal rendelkezik, és beférnek alá emelés nélkül a tolvajok. Általában egy speciális láncos kézi szerszámmal szinte hangtalanul levágják vagy lecsavarozzák a katalizátort a kipufogócsőről. Amennyiben van lehetőség a gépjárművel zárt térben parkolásra, mindenképpen azt válasszuk, hogy ne legyen könnyű célpont a katalizátor! Az is megelőzés lehet vagy éppen alkalmas a későbbi azonosítására, hogy ha valamilyen térfigyelő hatókörében parkoljuk le autónkat.