Traffipaxvédelem vagy nyugodt tempó?

Traffipaxvédelem vagy nyugodt tempó?

Van, akinek nem kérdés: nem lépi át a sebességhatárt, mert magát és a családját is félti, az autót is kímélni akarja. Van, aki meg gyűjti a büntetéseket és utánajár, mit tud a traffipaxvédelem.

Fénnyel, hanggal figyelmeztet

Korábban több online hírportálon futott traffipax „rovat”, de 2018 őszén a rendőrség véget vetett a mókának, és nem tették nyilvánossá a továbbiakban, mikor és hol fognak ellenőrizni. A döntést a közlekedési morál romlásával, ezzel együtt a balesetek szaporodásával indokolták. Így az autósok visszatértek egymás figyelmeztetéséhez, illetve a tájékozódáshoz a közösségi oldalakon. Egyre több autószerviz, üzlet kínál ezzel párhuzamosan legális traffipaxvédelmet. Ide tartoznak például a detektorok – ezek ugyanúgy lehetnek lézerrel és radarral működők, mint a rendőrök sebességmérő készülékei. A bemérés elleni védelmet ígérő cégek szerint termékeik időben figyelmeztetnek – fény – illetve hangjelzéssel – a traffipaxra, és még van időnk kellően lelassítani, mielőtt leolvasnának. Arról sokféle adatot olvastunk már, milyen távolságra mérnek jól a különböző traffipaxok. Az út szélén felállított „háromláb” mellett mérnek autóból, és használnak fixen telepített „szupertraffipaxokat” is. A rendőrség ennek hatótávolságát 40-100 méterre becsülte, de sokak szerint ez erős túlzás.

Élet és halál kérdése lehet a sebesség

A termékek, ha tényleg úgy működnek, ahogy azt a gyártó vagy a forgalmazó ígéri, valóban sok pénzt megspórolhatnak a sofőrnek, amennyiben az notórius gyorshajtó. Mivel a sok fékezés és gyorsulás, hektikus tempó megviseli a jármű alkatrészeit is, a megtakarított összeget nyugodtan fordíthatja autószervizre. Ha hevesebb vérmérsékletű sofőrnek tartja magát, érdemes gyakrabban átnézetni autóját, mint az átlag. Mégis, talán jobb lenne megfontolni, hogy nyugodtabb vezetési stílusra állunk át. A traffidetektor ugyanis nem véd egy sokkal veszélyesebb dolog, a baleset ellen – inkább a pénztárcánk bánja az autózást, mint az egészségünk! A rendőrség szerint a személyi sérüléses balesetek leggyakoribb oka a gyorshajtás – bár a biztosítók káradataiból az derül ki, összességében több baleset adódik a rossz követési távolságból és az elsőbbségadás elmulasztásából. Ettől függetlenül tény, hogy ütközésnél, fékezésnél élet és halál kérdése lehet, mennyivel száguld, vagy nem száguld éppen az autó. Lehet, hogy nem fizetünk pénzbüntetést, de szinte egész úton veszélybe sodorjuk magunkat és a többi közlekedőt, ha átlépjük a megengedett sebességhatárt. A jelző készülék pedig sokakat arra buzdít: hajthat, ahogy bír, mert a detektor időben figyelmeztet.