Kizárólag a gazdagok sportja, nincs megfelelően kiépített töltőhálózat, sosem térül meg a magas ár, az autó lassú és gyenge, még a tengerpartig sem jutunk el vele, ja és valójában nem is környezetkímélő. Ilyen és ehhez hasonló tévhitek keringenek az elektromos autózásról. Utána néztünk, hogy mi igaz ezekből az állításokból. Röviden: semmi.
Az anyagiakról
Egyértelműen kijelenthetjük, hogy az elektromos autók napjainkban még jóval drágábbak, mint benzines vagy dízeles társaik. Azonban azt is elmondhatjuk, hogy az autóvásárlás soha nem csak a racionalitásról szólt, hiszen, ha így lenne, mindenki a legegyszerűbb és legkisebb fogyasztású benzines autóval közlekedne. Semmilyen gazdasági megfontolás nem indokolja, hogy “plusz” extrákkal, pl. automata váltóval vagy elektromos ablakemelővel felszerelt autót válasszunk, mégis teljes természetességgel kérjük az autóba, így több százezer forinttal megnövelve az alapmodell árát. Való igaz, hogy napjainkban az elektromos autóknak van még egy jelentős felára, viszont a fenntartás gazdaságosabb, mint a hagyományos autóké. Az autó tankolása, vagyis helyesen fogalmazva töltése, jóval olcsóbb. Emellett nem mehetünk el olyan fontos tények mellett sem, hogy elektromos autó esetében nem kell költenünk olajcserére, továbbá olyan kiadásokkal sem kell kalkulálnunk, amiket egyes meghibásodott alkatrészek javítására vagy cseréjére fordítanánk. Hogy miért? Elektromos autó esetében nem romolhat el az önindító, a turbó a sebességváltó vagy például a kettős tömegű lendkerék, hiszen ezek nem részei egy e-autónak. Egy ilyen kocsi éves kötelező szervize körülbelül csak a fékrendszer és a futómű kondíciójának ellenőrzéséből áll. Biztosak lehetünk benne, hogy az üzemeltetés jóval alacsonyabb költségei hosszabb távon jócskán ellensúlyozzák a borsosabb vételár eredményezte hátrányokat.
Minden egyéb
A villanymotorról elég sok dolgot állíthatunk, viszont, hogy gyenge lenne, az egyszerűen nem igaz. Nem kell rögtön egy Teslába szállni ahhoz, hogy a nem mindennapi gyorsulást megtapasztaljuk, hiszen már egy BMW i3 vagy egy Nissan Leaf is könnyű szerel lehagyja a pirosnál várakozó hagyományos autók nagy részét. A hatótávval sincs különösebb probléma, mivel az emberek 90%-a napi forgalomban nem autózik többet 100 kilométernél. Ha a középkategóriás villanyautókat tekintjük, akkor az e-autók vételára a napi 50-100 kilométert közlekedőknek térül meg 3-4 év alatt. A villanyautók egyébként biztosan környezetkímélőbbek is, mert az elhasznált energiát jóval nagyobb mértékben képesek az autó mozgatására felhasználni. Itt lényegében a fékenergia-visszanyerő berendezések fékezéskor vagy lassításkor egy generátort hoznak működésbe. Ez garantálja a lassító erőt, mialatt elektromosságot fejleszt, amelyet a berendezés az akkumulátorban raktároz.