Nyáron nem igazán jut eszünkbe, hogy esetleg gond lehet az autó fűtésével, de a hideg idő beköszöntével érhet minket meglepetés, ha egy kis meleget szeretnénk juttatni az utastérbe. Emiatt érdemes még a tél beköszönte előtt átvizsgáltatni a fűtőrendszert, hogy ne az utolsó pillanatban kelljen kapkodni, és nagykabátban, vacogva rohanni a szervízbe.
A fűtés
A kocsi fűtőrendszere eléggé összetett, amelyből mi csak annyit érzékelünk, hogy a megfelelő gomb tekergetésével vagy a hőfok beállításával kellemes meleg árad az utastérbe. Pedig számos alkatrész együttes működése felel azért, hogy ne kelljen fagyoskodnunk télen, ha útra kelünk az autóval. Emiatt nagyobb a hibalehetőség is, így persze nem egyértelmű az sem, hogy pontosan mi okozhatja azt, hogy nem úgy fűt a klíma, ahogy kellene, vagy egyáltalán nem is kapcsol be. A fűtés egyik kulcseleme a hűtőfolyadék, amelyet egy vízpumpa keringet, és felveszi a motortérben keletkezett hőt. Egy termosztát szabályozza, hogy mikor működjön a pumpa. Hideg motornál zár, majd az üzemi hőfok elérése esetén részben vagy egészben nyit, és szabadon járhat a hűtőfolyadék a csövekben, és melegedhet fel a motorban. A műszerfalba szerelt radiátor a kapcsolót elfordítva lép működésbe, amint bekapcsoljuk a fűtést, az ebben keringő meleg hűtőfolyadék felmelegíti az alkatrészt is. A radiátor mögé pedig egy ventilátort szerelnek fel, ezt tudjuk szabályozni a műszerfalon található kapcsolóval. Milyen meghibásodások okozhatják a fűtés elégtelen működését?
A fűtés hibái
A rosszul működő fűtés lehetséges okai között elsőként a hűtőfolyadék körül kell keresgélnünk. Optimális esetben a folyadék zárt rendszerben kering, azonban előfordulhatnak szivárgások, veszteségek, így végül a minimum értéknél kevesebb lesz a hűtővíz, vagy teljesen el is tűnik, aminek következményeként nem tudja ellátni a feladatait. Érdemes ezért időnként leellenőrizni a folyadék tartályát és nem megfelelő mennyiség esetén utántölteni. Az sem árt, ha néhány nap után újra ránézünk, ha ugyanis akkor is problémát tapasztalunk a folyadék szintjével kapcsolatban, akkor nagyobb lehet a baj. Ilyenkor át kell vizsgálni az egész rendszert, a csöveket, a tartályt, és megkeresni a sérült elemet, majd cserélni, hogy megszűnjön a hiba. A hűtőfolyadék megfelelő mennyiségben és minőségben való megléte rendkívül fontos, hiszen nem az lesz idővel a legnagyobb problémánk, hogy nem fűt az autó, ugyanis a motor könnyen túlmelegedhet hűtővíz hiányában, ami komolyabb motorhibákhoz vezethet, ezek javíttatásához pedig általában mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk. Egy másik probléma a termosztát meghibásodása lehet. Ha nyitva marad egy hiba miatt, akkor nem képes eléggé felmelegíteni a motort. Ezt abból vehetjük észre, ha sok időbe telik, mire a hűtőfolyadék üzemi hőmérsékletre melegszik, vagy vezetés közben visszahűl. A hideg motorral való közlekedés sem tesz jót a motornak, így akkor is haladéktalanul keressük fel az autószerelőnket, ha ezzel a problémával találkozunk. Elégtelen fűtés esetén nem zárható ki az sem, hogy a ventilátorral van baj, ami a meleg levegő utastérbe juttatásáért felel. Elromolhatott az alkatrész is, az is előfordulhat, hogy a biztosítékokkal van probléma, de az sem lehetetlen, hogy a kapcsoló adta fel a szolgálatot. Ha egyik helyen sem találtunk semmi rendelleneset, akkor szóba jöhet a radiátor is, mint lehetséges hibaforrás. Ennek ellenőrzése sok esetben a műszerfal megbontásával járó művelet, amely így nagyobb költségekkel járó javítás lehet.