A villanyautók egyik nagy előnyeként emlegetik, hogy sokkal kevesebbet kell a szervizelésre költeni, mint egy belső égésű motorral felszerelt kocsi esetében. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne néhány apróság, amire oda kell figyelnünk. Milyen feladataink vannak, ha a villanyautónkat kell karbantartanunk?
Miben más?
Az elektromos autók hajtáslánca eleve sokkal kevesebb alkatrészből áll, mint a robbanómotoros járműveké. Ezt a különbséget tovább fokozza az, hogy az Európai Unió egyre szigorodó károsanyag kibocsátási normái miatt, sok új alkatrész kerül be a benzines és a dízeles kocsikba, hogy ezek a gépjárművek is meg tudjanak felelni a környezetvédelmi előírásoknak. A több alkatrész nagyobb kockázatot jelent, vagyis sokkal inkább számítanunk, kell rá, hogy valamelyik elem felmondja a szolgálatot, és azt cserélni, javítani kell. Ezzel szemben a villanyautóban nem kell attól tartani, hogy elkopik valami a motorban, bármennyit használjuk, sokkal kisebb eséllyel kell szervizbe vinnünk az autót. Persze az elektromos járművekre is oda kell figyelni, hiszen, ha a motorban nem is, ennél a típusnál is előfordulnak olyan alkatrészek, működést segítő folyadékok, amelyeket időnként ellenőrizni vagy cserélni kell. Ugyanakkor ez is sokkal ritkább, mint a belső égésű motorok esetében, ahol évente, vagy tíz-húszezer futott kilométerenként motorolajat kell cserélni. Miért kell szervizbe vinnünk a villanyautót? Milyen kötelező kiadásokkal kell számolnunk és mikor?
Irány a szerviz!
Az elektromos autók legkényesebb pontja mindentől függetlenül a lítium-ionos akkumulátor, amely évről-évre veszít a kapacitásából. A degradáció mértéke a mérnökök szerint egy-négy százalék között mozog, tehát egy öt éves jármű már a kapacitásának akár a húsz százalékát is elveszíthette. Tíz év után már sok jármű a teljesítményének csak a hatvan százalékával rendelkezik. Azonban a technológia fejlődésével az akkumulátorok degradációja is egyre kisebb lesz, nem véletlen, hogy a gyártók a korábban megszokott öt éves garanciájukat az újabb típusok esetében már sokszor hét-nyolc évre is felemelik. Persze a villanyautók esetében is vannak kötelező szervizek, teljes mértékben nem ússzuk meg a szakemberek segítségének igénybevételét, és azt, hogy időnként költenünk kelljen rá. A nagy akkumulátor mellett egy kisebb is található az elektromos járművekben, amelyet a robbanómotoros autókhoz hasonlóan néhány évente cserélni kell. További hasonlóság, hogy a pollenszűrő cseréjére a villanyautóknál is figyelnünk kell. Motorolaj ugyan nincs, ám ezekben a kocsikban is vannak működést segítő folyadékok. Ilyen a hűtőfolyadék, amelyet a gyártók ajánlása szerint száz-százhúszezer kilométerenként kell cserélnünk. A fékrendszer igénybevétele is kisebb, mint a benzines vagy a dízeles autóknál, hiszen sokszor a regeneratív fékezést használjuk, így az elektromos járműveknél sokkal később fogjuk a fékalkatrészeket elkoptatni. Idővel azonban ez is elhasználódhat, és a fékfolyadék cseréjére is számítanunk kell. Szintén nem vehetjük félvállról a futómű beállítását, az ezzel kapcsolatos kiadások, feladatok lényegében semmiben sem különböznek a többi autótól. Ugyanez a helyzet a gumiabroncsokkal, a mi felelősségünk, hogy mindig az évszaknak megfelelő, és tökéletes állapotú gumi legyen felszerelve a kocsira. Hiába van tehát sokkal kevesebb alkatrész az elektromos autókban, ezeknél sem árt néha leellenőriztetni őket, megvizsgálni a fékrendszert, kicserélni a szűrőt, felmérni az akkumulátor állapotát.