Évről évre megfigyelhető, hogy az év első néhány hónapjában minimálisan kevesebb közúti baleset történik, ezzel szemben ősszel nem csak, hogy sokkal több lesz, hanem meg is kétszereződik a számuk. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának menedzsere úgy nyilatkozott, hogy nem szabad elbagatellizálni a helyzetet. Kizárólag tökéletes műszaki állapotban lévő kocsival járjuk az utakat, és kövessük még körültekintőbben a KRESZ szabályokat!
Már az ősz beköszöntével megsokszorozódnak a balesetek
Ez a felhívás most, az ősz tényleges beköszöntével most még aktuálisabb, hiszen ez alatt a pár őszi nap alatt is számos súlyos, sőt halálos végkifejletű balesetet ismertetett az ORFK, vagyis az Országos Rendőr Főkapitányság. A balesetek megszaporodásáért főleg a rosszabbodó látási viszonyok, valamint a csapadékos időjárás miatt csúszós aszfalt okolható. Az őszi időjárási viszonyok még egy „vén motoros” tehetségét is megkérdőjelezhetik: egy esős köves épp oly rizikós lehet, akár egy hófödte. Érdemes tehát jobban odafigyelni gumivásárláskor az abroncsok mintázatára, menettulajdonságaira, továbbá még fokozottabb figyelmet kell fordítani még a közlekedési szabályok betartására – ha ezeket megtesszük, akkor már sokat tettünk a balesetek számának csökkentéséért.
A tudatos gumiabroncs választáson is múlik
Akik tapasztalt vezetők, azoknak már biztosan a könyökükön jön ki, de gumivásárláskor nem csak az árakat kell figyelembe vennünk, hanem az abroncs tulajdonságait is – ezen a biztonságunk múlhat! A megfelelően megválasztott abroncs hozzájárul a könnyebb irányíthatósághoz, a megfelelő úttartáshoz, sőt még a fékezési távolságot is csökkenti. Nem árt, ha magunkba nézünk, és vezetési stílusunkhoz is viszonyítjuk a gumi tulajdonságait.
Ne képzeljük magunkat Forma 1-es versenyzőnek
Ha már a vezetési stílusnál tartunk, akkor a sebességhatárok betartásával nem csak a saját, de a közlekedésben résztvevő többi ember életét is biztonságban tudhatjuk. Mi több, autónk is meghálálja majd, hogy nem hajtjuk agyon, ezáltal pedig a pénztárcánk is. A hamarabbi sötétedés és a csapadékosabb idő okán sokkal nehezebb észlelni az útra festett jeleket, az úton lévő gödröket, kátyúkat. A két utolsó ráadásul tönkre vághatja a kocsi abroncsait és futóművét is – hívja fel a figyelmet a Hankook szakembere. Amennyiben lehetséges, az átlagos követési távolságod hagyd hosszabbra; ez azért fontos, mert a nedves útfelületen hamarabb csúszik meg a kocsi, és hosszabbodik a fékezési távolság. Még akkor is, ha a kocsi gumijainak, fékalkatrészeinek tökéletes az állapota.
Fontos az alkatrészek állapota
Az ősz beköszöntével fokozott figyelmet kell szentelnünk a kocsink, és annak alkatrészeinek kondíciójára. Legalább kéthetente nézzünk rá a guminyomásra, az abroncsok kopottságára. Amennyiben bármi rendelleneset tapasztalsz, amint tudsz, keress fel egy autószervizt, ahol kiderítik, és orvosolják neked a problémát. Bár még nincs dermesztő hideg, de azért a kora reggeli talajmenti fagyokra nem árt előre gondolni! Ebből kifolyólag a hűtővíz fagyáspontját is érdemes megmérni: a kb. -35 Celsius fok az optimális. Végül elmaradhatatlan a már jól ismert elv, „Látni és látszani” – időközönként vizsgáljuk meg az izzók állapotát, és ha lehet, településen belül is alkalmazzunk legalább helyzetjelző világítást.