A blokkolásgátló (ABS) az autózás egyik legnagyobb és leghasznosabb találmánya, ami nagyon sokat javított a közlekedés biztonságán és jelentősen megkönnyítette az autósok életét, mivel lehetővé teszi a kocsi kormányzását „padlóféknél” is.
Hóban a vezető kifékezheti az ABS-t
Az ABS csodálatos találmány, de nem lehet tőle csodát várni, főleg nagy hóban nem, amit sok autós megtapasztalhatott már. A kísérletek, tesztek azt bizonyítják, hogy az extrém havas utakon a tapasztalt, érzékkel fékező és a gázpedált is profi módon kezelő autós jobb eredményt ér el, mint az, aki teljes egészében az ABS-re hagyatkozik. A számos videó felvételen megörökített eredmény az, hogy a fékpedált teljes erővel nyomó sofőrt kisegítő blokkolásgátló jóval hosszabb fékúton állítja meg az autót, mintha a vezető az ABS-t „kifékezi”, vagyis annak működését érzékeny fékezéssel megakadályozza. Mondjuk úgy: ABS-ebb tud lenni az ABS-nél. És ezt egy jó sofőr, de – kellő gyakorlás után – egy amatőr is meg tudja csinálni.
Manőverezni is jobban lehet hóban ABS nélkül
Ugyan ez vonatkozik arra az esetre is, amikor a magas hó borította úton nem csak fékezni, de közben manőverezni is kell az ütközés elkerülése érdekében. Ilyenkor is képes az autó vezetője jobb eredményt elérni, mint az ABS, ha a féket és a gázpedált is érzékeny lábbal nyomja. Mindkét esetre érvényes azonban, hogy ezt gyakorolni kell. Csak az tudja átvenni az ABS szerepét, annál jobb eredményt elérni, aki teljesen tisztában van az autója dinamikájával, a havas út tulajdonságaival, és mindezt érzékeny lábbal a fékrendszer és a gázpedál felhasználásával az autója tudtára is képes adni. Jó gyakorlást! Idén – a jelek szerint – lesz rá hó és hideg is, de ne feledjük el, hogy a fékek megfelelő állapotát is érdemes ellenőrizni.