A legtöbb motoros az ősz végén, legkésőbb az első zimankós téli napon leteszi a járművet, de van néhány bukósisakos, aki a legnagyobb hidegben is a paripán marad. Aki még kezdő ezen a téren, annak összeszedtünk néhány hasznos tanácsot, amik alapján magára és a közlekedésben résztvevőkre is jobban tud majd figyelni.
Aki télen is motorozik
Valljuk be őszintén, a telet nem a motorozásra találták ki. A legtöbben pihenőre küldik a járgányukat erre az évszakra. A nyeregben sokkal hidegebb van, mint ha például gyalogolnánk. Csúsznak az utak, mindent sár borít. Az utóbbi néhány télnél ez csak pár napra volt jellemző, de van, aki a legkeményebb időjárási körülmények között is motorozik. Nekik az első tanácsunk, hogy öltözzenek melegen. Legyen egy jó technikai aláöltöződ, textil- és thermo ruhád is. A szél miatt mindenképpen ajánljuk az esőruhát, még akkor is, ha nincs csapadék. Ne feledkezz meg a kezedről és a lábadról: ne ijedj meg a fűthető kesztyűtől és talpbetéttől sem, igen hasznos találmányok. Ha nem is ezekkel, valamivel mindenképp biztosítsd a testrészek melegét. A réteges, meleg öltözködés nem csak azért fontos, mert így komfortosabban érezheted magad. Ha lemerevednek az izmaid a fagyban, romlik a koncentrációs képességed, sokkal nagyobb a baleset veszélye. Ha már öltözködés, ne feledkezz meg a láthatóságról. Ez persze minden évszakban fontos, de télen hatványozottan: sokkal előbb sötétedik, az autósok nehezebben vesznek észre. Mellény, sisak, speciális láthatósági festés. Mindegy, csak legyél körültekintő.
Mire figyelj leginkább?
Ha tél, akkor felejtsd el a száguldozást, megvan arra is a megfelelő évszak, ezt a néhány hónapot, vagy inkább csak hetet, amikor cudar az idő, kibírod. Rosszabb a gumid tapadása, az utakat sokszor alig takarítják. Légy türelmes, jóval óvatosabban bánj a gázzal és a fékkel, gyakorolj egy kis önmérsékletet. Ha már a gumit szóba hoztuk: felejtsd el a régi abroncsokat, nyáron lehet, hogy még elgurul egy nyúzottabb abroncs, de télen már kockáztass. Hiába van jó ABS-ed, ha nem jó a gumi, nagy bajba kerülhetsz. Kiemelt szempont, hogy a paripád hibátlan állapotban legyen. Ilyenkor hatványozottan fontos, hogy a világításodban ne legyen hiba. Ide számítjuk természetesen az irányjelzőket is. Ha pár napig hideg helyen állt a járgány, vedd figyelembe, hogy az akkumulátor le is merülhetett. Ne ezen múljon, hogy nem tudsz útnak indulni! Fektess nagyobb hangsúlyt a motor takarítására, leginkább a lánc tisztítására. Bátran kend a láncot gyakrabban, mint máskor. A fagyos, havas út kellemetlen velejárója, a felcsapódó sólé ugyanis sokat árthat ennek az alkatrésznek.