Ne kapkodjon, és ha valamiben nem biztos, akkor inkább ne csinálja, forduljon szakemberhez: a gyógyszerreklámok végén sem véletlenül mondják el, kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét. A motortér otthoni átvizsgálásánál is hasonló a helyzet.
Ez nem dolgozat az iskolában, puskázzon nyugodtan!
Kezelési útmutató. Rémlik? Az a vastag, jellemzően apró betűs könyv, amelyben minden le van írva az autóról. Na, az kéne! Szinte biztos, hogy a kesztyűtartó alján ott van. Ha még sincs, akkor valószínűleg a pótkerék környékén koszolódik. Ha nincs az autóban, akkor anya valószínűleg elrakta. Ha nem emlékszik rá, akkor nem volt. Akkor irány a net, elég sok típusról van fenn pdf-ben magyar nyelvű kézikönyv is. Ha nem is olvassa el rendesen, legalább lapozza át, sok érdekes kép van benne, és még több hasznos leírás. Ezeket kellene megfogadni. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy ezt az ellenőrzést hideg motornál csinálja meg, ne egy Budapest–Szeged autópályázás után akarjon meggyőződni arról, minden príma. Szóval hideg motornál tekerje le az összes kupakot, pattintsa föl a fedeleket, amelyeket az útmutató megenged. Majd itt egy kicsit „dőljön hátra”, és legyen büszke magára: már majdnem kész van! Míg el nem felejtjük, legyen kéznél két kisebb tiszta rongy, törülköző, amit adott esetben nem sajnál kidobni, mert előfordulhat, hogy moshatatlanul összekoszolódik.
Figyelje a jelzéseket!
Innentől kezdve már „csak” annyi a dolga, hogy megnézze a különböző tartályokban, hogy a folyadékszintek rendben vannak-e. Hűtőfolyadék? Legyen a minimum és a maximum vonala között. Nívópálca? Ott is a vonások között legyen az olaj. Az sem baj, ha szép a színe. Ez az egyik első bátorságpróba is: ha kevés lenne az olaj, akkor töltsön utána. Azt elvileg tudja, milyen olaj van a motorban – ha nem is ugyanazt, de hasonlót töltsön bele. A mennyit mindig jó kérdés. Ezt folyamatos ellenőrzéssel tudja megoldani: beletölt egy kicsit, megnézi újra a pálcát. És ezt addig ismétli, míg elfogy az olaj, vagy addig, amíg az olajszint a minimális érték fölé nem megy. Ha bemegy az egész flakon, vagy nagyon fekete az olaj a pálcán, akkor abba is hagyhatja az ellenőrzést: olajcserére lesz szükség, azt meg tényleg csinálja szakember.
Légszűrő? Ez is könnyen ellenőrizhető. Ha már a kezében van, és fölismeri, akkor nincs nagy baj. Ha nem látszik a kosztól, akkor minimum porolja ki. De inkább vegyen egy újat! Nem nagy tétel, viszont fontos alkatrész: ezen keresztül lélegzik a motor. A fékolaj szintje is szemlézhető. Ha kevés, akkor irány a szerviz! Amit még meg tud nézni, az a kézifék. Itt a rögzítőpatent szokott eltörni, a bovden általában bírja, de néha az is elpattan.