Európában és Magyarországon is fogynak a dízeles kocsik az utakról

Európában és Magyarországon is fogynak a dízeles kocsik az utakról

A dízelbotrány tovább érezteti hatását az európai és a magyar autópiacon is: mindkét terület számai csökkenést mutatnak, miközben ezek kárára az elektromos, hibrid-elektromos és alternatív hajtású autók népszerűsége emelkedett.

Csökkent a dízelek részaránya az Európai Unióban

Már csaknem négy éve robbant ki az autóipar világpiacán a dízelbotrány, a hatása azonban ahelyett, hogy enyhült volna, tovább erősödött a mögöttünk hagyott esztendőben is. Aki nem tudná, arról a jelenségről beszélünk, amikor egy autógyártó kijátssza a törvényileg előírt szabályokat, megkerüli a határértékeket, és manipulált, hamis adatokat próbál szolgáltatni, ezekhez pedig ráadásul politikai befolyásolással is hozzájárul. Az első ilyen eset 2015 szeptemberében történt, amikor a Volkswagen AG hamisította meg az adatait, hogy átcsusszanjon az Egyesült Államok szabályrendszerén. Persze lebuktak, azóta pedig sorra jönnek elő ezzel hasonló esetek, valamint egyre szigorúbb intézkedéseket vezetnek be a környezetvédelem érdekében. Nem meglepő tehát, hogy ezeknek a folyamatoknak hatása van az európai piacra is. Egyre több szakértő valószínűsíti, hogy a dízelek „kihalásának” időszaka ez, és a jövőben majdnem teljesen eltűnhetnek az utakról az ilyen személyautók. Ezzel a megállapítással esik egybe, hogy az európai járműipar szakmai képviseleti szervezetének adatai szerint csökkent a dízelmotoros autók részaránya az Európai Unióban 2018-ban, ugyanez igaz a negyedik negyedéves számokra is. A benzines és elektromos autóké viszont nőtt ezzel párhuzamosan.

Teret nyertek a megújuló energiával működő kocsik

Jelentős mennyiséggel, 273 ezerrel kevesebb új autót helyeztek forgalomba az unióban a tavalyi év októbere és decembere közötti időszakban, de ezzel együtt csak a dízelek számai csökkentek, méghozzá 23,6 százalékkal. Benzinesből kicsi, 0,8 százalékos emelkedés volt tapasztalható, elektromos autót pedig 33,1 százalékkal többet helyeztek forgalomba. Azért még hosszú a folyamat a dízelek eltűnéséig, mert az új autók 34,1 százaléka még mindig ilyen meghajtással működött, igaz, ezek már – papíron legalábbis – megfelelnek minden szabályozásnak. Érdekesség, hogy ezerből még mindig csak 27 autó volt a teljesen elektromos a tavalyi negyedik negyedévben, ám ez a szám szépen lassan emelkedik minden alkalommal. A hibrid-elektromos autók részaránya például 4,5 százalékra emelkedett. Minden adat azt mutatja, hogy a megújuló energiával működő kocsik a dízelek kárára nyertek teret az Európai Unió piacán – tavaly az egész évben 302 ezer teljesen elektromos, 579 ezer hibrid-elektromos és 229 ezer alternatív hajtású autót helyeztek forgalomba az EU-ban –, míg a benzines modellek tartják, sőt kicsit növelték is pozíciójukat. A magyarországi számok is növekedtek: 2018-ban 2070 teljesen elektromos, 5642 hibrid-elektromos és 50 alternatív hajtású autó került a hazai utakra.