Elgondolkodtató adat: majdnem 14 év a magyar autók átlagéletkora

Elgondolkodtató adat: majdnem 14 év a magyar autók átlagéletkora

Egy átlagos magyar autó 14 éves – mutatta ki a Medián legfrissebb kutatása. A háztartások 46 százalékának van már autója, összesen 3,58 millió kocsi szaladgál a hazai utakon.

Egyre öregebb a magyar autópark

Egészen megdöbbentő adatot hozott nyilvánosságra a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet: a magyar autópark átlagos életkora 13,9 év. A kutatás a Robert Bosch Kft. megbízásából készült, és az is benne van, hogy egyrészt ez a szám 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőttinél, másrészt az átlagéletkor tizenegy éve folyamatosan emelkedik. Nem mennénk bele ennek az adatnak a részletezésébe, de érezhető, hogy a magyaroknak vagy nem szokásuk, vagy nincs lehetőségük arra, hogy újra cseréljék gépkocsijukat. Ugyanez az adat egy nyugati országban sokkal alacsonyabb lenne. Ami viszont jó hír: ha 14 évnél fiatalabb kocsit hajt, már ettől átlag felettinek érezheti magát, és talán még az autószervizt is ritkábban kell látogatnia. Volt egyébként több más területe is a Medián felmérésének, kiderült például, hogy soha ennyi magyarnak nem volt még autója a történelemben: a háztartások 46 százalékában találhatunk legalább egy kocsit. Igaz, hogy öregecske a legtöbb esetben, de legalább van. Darabszámban kifejezve a hazai autópark a kutatás szerint elérte a 3,58 millió darabot. Ez a szám folyamatosan növekszik hat esztendeje.

Budapesten csökken az autóhasználat

Hogy a magas átlagéletkor mögött mi lehet a kiváltó ok? A felmérés úgy véli, hogy ez még mindig a 2008-as gazdasági világválság hatása. Az akkori években alig fogyott az új autó, ennek a következményeit nyögi a statisztika. Látszik a javulás, de igen lassú: mindenesetre az utóbbi négy esztendőben már nem lehetett nagy panasz az új autók piacára. Szintén látható a növekedés az új autók forgalomba helyezésének adataiban: 2015-ben még csak 77 ezer kocsit regisztráltak az illetékes hatóságok, 2016-ban ez a szám 96 ezer volt, 2017-ben pedig már 116 ezret mutatott a számláló. Ha az üzembe helyezéseket nézzük, amely adat már tartalmazza az import használtautókat is, 272 ezer kocsiról beszélünk. Szintén érdekes az autóhasználási szokásokra vonatkozó rész. Megállapították, hogy egyre többet szállunk be az autónkba az alternatív és környezetbarátabb közlekedési formák helyett. Ez főként – a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet felmérése alapján – életkorilag a fiatalok, végzettségileg a nyolc osztályos réteg, helyileg pedig a falun élők kiváltsága. Hozzáteszik: a budapestiek és a diplomások, legfőképpen pedig a budapesti diplomások körében jellemző, hogy csökken az autóhasználat, vélhetően a tudatosságnak köszönhetően.