Bárkivel megeshet, hogy hiába fordítjuk el a slusszkulcsot a kocsiban, nem akar indulni a motor. Az ok nagyon egyszerű: lemerült az akkumulátor. Mit tehetünk? Régen minden egyszerűbb volt: hívtunk néhány ismerőst, akik betolták a járgányt. Az újabb autóknál ez már nem a legjobb ötlet.
Lemerült az akkumulátor
Ha nem reagál megfelelően az indítókulcs elfordítására a kocsi, akkor elképzelhető, hogy az akkumulátor merült le. Annak, hogy nem indul az autó, persze több oka is lehet, eljárhatott az akksi felett az idő, elromolhatott az önindító, de az sem kizárt, hogy a gyújtásrendszer valamelyik vezetéke sérült. Persze az is előfordulhat, hogy mi okoztuk a galibát, bekapcsolva felejtettünk valamilyen fogyasztót, amely teljesen lemerítette az autó akkumulátorát. Ha biztosak vagyunk benne, hogy minden alkatrész rendben van, üzemanyaggal is fel van töltve a kocsi, és valóban az akku figyelmetlenségünkből eredő lemerülése okozza a gondot, akkor több megoldás közül is választhatunk. Megkérhetünk valakit, hogy bikakábel segítségével élessze fel az akkumulátorunkat, amely után a kocsi könnyűszerrel beindul, vagy kereshetünk az utcán pár önkéntest, akik segítenek betolni az autót, amíg az be nem indul. Régi szép szokás, amikor a lakótelepen minden második utcában tologatták a jó szomszédok a beindulni nem akaró járműveket a hideg téli reggeleken. Manapság már ritkábban fordul elő, elsősorban az autók fejlettsége miatt, hiszen a legkisebb változást is jelzi a vezérlő egység a műszerfalon, így pedig nehezebb teljesen lemeríteni egy akkumulátort, mint régen, az alacsony töltöttségről ugyanis kapunk időben visszajelzést.
Betoljuk az autót vagy sem?
Az egyszerű művelet a következőképpen zajlik le: első lépésként két-három segítő kéz az autó mögött, sofőr a volánnál, kuplung lenyomva, sebességváltó kettesben. Önkéntesek nekiiramodnak és tolni kezdik a kocsit, a vezető pedig leugrik a kuplungról, amint felgyorsult a jármű a megfelelő sebességre. Ha a motor beindul, akkor gázt adunk neki, majd újra rálépünk a kuplungra, és üresbe tesszük, és addig túráztatjuk a kocsit, míg magától nem kezd járni. Ezután már csak annyi dolgunk maradt, hogy ne felejtsük el megköszönni a segítőknek a hasznos munkát, majd kocsikázzunk addig, amíg az akkumulátor magához nem tér. Mindez működik a régi, manuális váltós autóknál, azonban az automata váltós járművek esetében erre nincs lehetőség. Mi a helyzet a modern autókkal? Érdemes próbálkoznunk vele, vagy nem fogunk sikerrel járni? Milyen károkat okozhatunk, ha ezt többször meg kell ismételnünk? Az újabb kocsik esetében valóban nem tanácsos ezt a módszert alkalmaznunk, ha a lemerült akkumulátor miatt nem indul el az autó. Az eljárás egyébként működhetne is, hiszen a jármű ugyanúgy beindulhat tőle, mint a régebbi típusoknál, azonban van egy alkatrész, amely megszenvedheti az ilyen próbálkozásokat. Ez pedig nem más, mint a katalizátor. A szakemberek egyöntetű véleménye szerint nem szabad betolni az ezzel szerelt autókat, mivel előfordulhat, hogy sok elégetlen üzemanyag kerül a katalizátorba, ami tönkreteheti az alkatrészt. Az új autók pedig rendelkeznek vele, így nem ajánlatos ilyen módon megpróbálni a kocsi elindítását. Persze, ha nincs más mód, akkor egyszer meg lehet próbálni, de ezzel azt kockáztatjuk, hogy tönkremegy az alkatrész, ami akár százezer forintos javítási költséggel is járhat. Próbálkozzunk más módszerrel, hogy feltöltsük a lemerült akkumulátort.