A motorolaj csere a lehető legalapvetőbb csináld magad feladat a gépjárművön. Ráadásul elég gyakran el kell végezni, ezért valóban nem árt tudni, hogy pontosan mit és hogyan is kell tenni. Nem nehéz, viszont kell hozzá egy kis kézügyesség. Lássuk hát, hogy pontosan hogyan is cseréljünk motorolajat!
Szükséges eszközök
Elsősorban is szükségünk lesz egy eszközre, amellyel el lehet távolítani a leeresztő dugót. Ehhez pedig tökéletesen megfelel például egy csőkulcs. Szükségünk lesz továbbá egy olajszűrő kulcsra (arra az esetre, ha nagyon szoros lenne, vagy ha nincs markolat a végén), egy edény az olaj leeresztéséhez, egy tölcsérre, egy emelőre és egy emelőtartóra és egy hosszabb darab kartonpapírra vagy vászonra, a hirtelen kifröccsenés elkerülése érdekében. És természetesen szükségünk lesz friss olajra és új filterre is.
Milyen olajt válasszunk?
Elsősorban is figyeljünk arra, hogy megfelelő mennyiségű olajat vásároljunk. Inkább legyen valamennyivel több, mint kevesebb belőle! Továbbá figyelmet kell, szenteljünk arra, hogy a megfelelő viszkozitású olajat válasszuk. Ez azt jelenti, hogy ha az autónknak 5W-30 viszkozitású olajat írtak elő, akkor ne vásároljunk ettől eltérőt akkor sem, ha az éppen olcsóbb. Az hogy ásványi vagy szintetikus olajat vásárolunk-e, az többnyire rajtunk múlik, kivéve, ha az autónk kézikönyve kifejezetten egy fajta olajt ír elő. Miután mindent előkészítettünk, kezdhetjük a szerelést. Először is meg kell emelnünk az autónkat, hogy beférjünk alá. Némely újabb autóknál el van rejtve a leeresztő dugó. Ebben az esetekben előbb ezt kell eltávolítani, hogy hozzáférjünk a leeresztő dugóhoz és az olajfilterhez. A legjobb, ha akkor eresszük le az olajat, amikor a motor némileg még meleg, de soha ne csináljunk semmit, amikor az még forró. Miután megtaláltuk a leeresztő dugót, helyezzük alá a nyitott edényt, amelybe az olaj fog belefolyni. A csőkulccsal óvatosan lazítsuk ki a dugót. Ezt követően pedig óvatosan csavarjuk ki, majd kézzel távolítsuk el, hogy az olaj az edénybe folyhasson. Amikor az összes olaj kifolyt, helyezzük vissza a leeresztő dugót. Mielőtt visszatesszük, győződjünk meg a tisztaságáról. Egy kézi kulccsal csavarjuk vissza. Ezt követően helyezzük át az edényt az olajfilter alá. Távolítsuk el az olajfilterkulcsot, és csavarjuk le az olajszűrőt. A filtert fordítsuk lefelé az olajos edény irányába, és hagyjuk, hogy kifolyjon belőle mindegy, ahogy az autóból is kifolyik az olaj. Ezt követően egy ronggyal is törölgessük meg, hogy eltávolítsuk az olajt, amennyire az lehetséges. Ezt követően nyissuk fel az új flakon olajat, és tegyünk belőle valamennyit az új olajfilterre, majd csavarjuk azt be. Kézzel szorítsuk be az olajszűrőt, amennyire az lehetséges. Most már belerakhatjuk a tölcsérünket az olajtartályba, és elkezdhetjük az olajjal való feltöltését. Öntsünk nagyjából fél literrel kevesebb olajat a tartályba, mint amennyi az autónkhoz szükséges, majd helyezzük vissza a tartály tetejét, és működtessük a motort nagyjából 30 másodpercig, hogy átforgassa az új olajat. Ezt követően nézzük az autónk alá, hogy lássuk, nincsenek-e ott olajfoltok. Ellenőrizzük az olajszintet, ha nincs meg a megfelelő olajszint, akkor öntsük hozzá még valamennyit. Amennyiben minden rendben van, akkor levehetjük az emelőről az autónkat. Most már pedig csak a régi olajról kell gondoskodnunk. Hogy helyesen járjunk el, kifejezetten olajgyűjtő állomáson kell leadni. Azonban a legtöbb olajat is áruló üzlet vagy benzinkút megfelel ennek a kritériumnak.