A korszerű autók egyre több elektromos berendezést, elektromos energiával működő alkatrészt tartalmaznak, amelyek nélkül már a benzinmotor sem tud működni. Vagyis a robbanómotor meghajtotta áramtermelő az autó egyik legfontosabb alkotó elemévé nőtte ki magát.
Mi van, ha a generátor nem működik
A generátor meghibásodását, leállását elég gyorsan észre lehet venni, mivel az autó néhány perc alatt feladja nélküle. Főleg ilyenkor télen, amikor az autórádió, a világítás, a légkondicionáló egyszerre be van kapcsolva, nagy az áramfogyasztása a kocsinak. A mai járművek menet közben annyi elektromos áramot igényelnek, amennyit az akkumulátor csak nagyon rövid ideig képes tárolni, vagyis folyamatosan szüksége van a fedélzeti komputernek, az üzemanyagpumpának, az olajpumpának, a hűtőfolyadékot keringettető szivattyúnak, a szervokormánynak a fékek rásegítőinek, a számtalan szenzornak és még sok minden másnak az elektromos energiára.
A generátor hiánya olyan, mintha a motor mondana csődöt
A ma használatos belsőégésű motorok vezérlése, egész üzemelése az elektromos műszerek és alkatrészek együttműködésén, az ugyancsak elektromos energiával működő fedélzeti komputer tevékenységén alapul. Ha nincs áram, megszűnik az élet a motorháztető alatt. Az ősi – nem is olyan régi – időkben még egy sima Otto-motor el tudott menni generátor nélkül is, hiszen a vezérlése nagyjából teljesen mechanikus alapú volt, vagyis nem annyira hiányzott hozzá az elektronika, az áram. Ma ez annyira másképpen van, hogy a generátor meghibásodása esetén azonnal lehet az autómentőért telefonálni és irány a szerviz. A generátort – ha lehet ott megjavítják – de gyakran cserére szorul. Ez főleg érettebb korú járgányokkal tud előfordulni. Az időben feltárt generátor-hiba és kijavítása sok kellemetlenségtől kímélheti meg az autóst.