Globálisan megáll az autógyártás növekedésének üteme – ezt jelzi előre a német autóipari beszállító, a Bosch. Az okok között a dízelválságot és a kínai piac bizonytalan helyzetét említették. Bezárja amerikai gyárait a General Motors, míg a Volkswagen létszámleépítéssel végez az átszervezést.
Csökken a kínai piaci kereslet
Elsőre meglepetésnek hangzik, de több hivatalos bejelentés is megerősíti a hírt, miszerint 2019-ben megáll az autógyártás növekedésének üteme világszinten. Azaz kevesebb kocsit készítenek majd, és kevesebbet is adnak el. Ezt a legnagyobb autóipari beszállító vállalat, a Bosch képviselője is lenyilatkozta egy sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy náluk nincs nagy baj, valószínűleg túlteljesítik majd a piaci átlagot. A helyzet összetett, de azért két kiemelkedő gondot megneveztek a német cégnél: szerintük egyrészt továbbra is jelentős hatással van a vásárlókra a dízelválság, másrészt jelentősen visszaesett a kínai piaci kereslet, amely természetesen világszinten is érezhető hatással bír. Nem csoda, hisz Kína lakossága már csaknem másfélmilliárd embernél jár. Ez a szám, a népesség növekszik, az eladott autók száma azonban egy ideje már csökken náluk, amelyre a gazdasági problémák mellett az Egyesült Államokkal való „civakodás”, azaz az autóipart érintő kereskedelmi ellentétek, az importvámok megemelése és az ezzel járó aggodalmak mögött kell keresni a választ. Sok függ a dízeltechnológia további sorsától is, az viszont már biztos, hogy a General Motors több amerikai gyárát bezárja, az alkalmazottait pedig szélnek ereszti.
A létszámot csökkentik, a hatékonyság növelni szeretnék
Hogy jelentős a bizonytalanság, azt jelzi: a német Volkswagen visszavesz az elektromos autókat gyártó részleg létszámából, azaz kevesebb alkalmazottat foglalkoztat majd. A hír bejelentésénél azonban van egy csavar, mivel a leépítés ellenére a hatékonyságot növelni szeretnék, azaz a jelenleg is futó megtakarítási programjuk ellenére növelik az elektromos autók gyártását. Ennek központja Németországban lesz, a zwickaui, hannoveri és emdeni üzemben összpontosítják erőiket a külföldi telephelyeik kárára. A leépítéseket igyekeznek fájdalommentesen megoldani: nem kirúgásokat terveznek, hanem a nyugdíjba vonuló alkalmazottak helyeit hagyják üresen. Akár több tízezer munkahely szűnhet így meg a következő években, de pontos számot egyelőre még nem tudott mondani a cég. Többeket az elektromos mobilitással kapcsolatos átképzéssel szeretnének megtartani, erre belső programot indítottak.