Folyton felgyullad, de nem szennyezi a környezetet – biztos, hogy mindent jól tud az elektromos autókról?

Folyton felgyullad, de nem szennyezi a környezetet – biztos, hogy mindent jól tud az elektromos autókról?

Tényleg kevésbé – vagy éppen jobban – szennyezik a környezetet, mint a benzines vagy dízeles autók? Tényleg léten-nyomon lángra lobbannak? Jó néhány tévhit és fél információ kering az elektromos autókkal kapcsolatban. Írásunkban ezekről rántjuk le a leplet.

Tényleg barátja a környezetnek?

Ne vegyél elektromos autót, nincs hol töltened! Sokáig ez volt az egyik első érv, amit felhoztak ezek ellen a gépjárművek ellen – pedig tölteni otthon is lehet éjjel. Ma pedig már egyre több helyen állítanak fel elektromos töltőállomásokat. 5-6 órát sem kell feltétlenül tölteni, villámtöltés funkcióval félóra alatt használható állapotba kerül a járgány. Az áram immár könnyen hozzáférhető – de vannak más, cáfolásra érett tévhitek. Ilyen például az is, hogy az elektromos autó feltétlenül környezetbarátabb, mint a hagyományos járgányok. Ez egyrészt attól függ, mennyire veszi ki a részét a környezetszennyezésből, hogy hogyan állítják elő az üzemanyagát – ha például szén elégetésével keletkezik az áram, ez az autó sem barátibb a többinél. Áprilisban jött ki a német tanulmány, amely azt mondja ki: az elektromos autók 11-28 százalékkal nagyobb mértékben terhelik a környezetet, mint a dízelautók, ha figyelembe vesszük az akkumulátorok gyártásából keletkező szén-dioxid-kibocsátást és a nem megújuló energián alapuló módszereket az elektromos energia termelésében. Azzal is sokan érvelnek, hogy az akkumulátorok gyártása jobban tönkreteszi a környezetet, mint a benzines, dízeles autók, amelyek üzemanyaga viszont jobban szennyezi a levegőt.

Könnyebben lángra kap, mint a benzines vagy dízeles autók?

Az akkumulátorok rövid élettartama is egy tévhit, mert a maiak már viszonylag sokat bírnak, amíg megérnek a cserére, bár az nem tíz fillér. Igaz, drágább az elektromos, mint a hagyományos autó, viszont az alacsony fenntartáson hosszú távon visszanyerjük a plusz költséget. Nem kell annyiszor autószerviz felé venni vele az irányt, és kevesebb az elkoptatható, cserére megérő alkatrész. A végső érv a „villanyautó” ellen a biztonság: ezek a gépek lépten-nyomon felgyulladnak, hiszik sokan, főleg amikor a sajtó hírt ad egy-egy újabb lángoló Tesláról. Az is gyakori vélemény, hogy ütközésnél, balesetnél könnyebben lobbannak lángra. Csakhogy a vizsgálatokból éppen az ellenkezője derült ki: közel ugyanolyan arányban, vagy kicsivel éppenséggel kevésbé hajlamosak a kigyulladásra a lítium-ion akkumulátoros rendszerek, mint a benzinnel vagy dízellel működő járművek. Ha pedig mégis tűz üt ki, az nem olyan gyorsan lángol fel, és gyengébb, mint a fosszilis üzemanyagoké. Máshogyan célszerű azonban oltani a két autótípust.