Muszáj egyszerre cseréltetni az első és hátsó féktárcsákat?

Amikor eljön a féktárcsák cseréjének ideje, általában feltesszük a fontos kérdéseket. Miért elkerülhetetlen a féktárcsacsere? Vajon egyszerre kell cseréltetni az első és a hátsó féktárcsákat? Mutatjuk a válaszokat!

Mi a feladata a féktárcsának?

A féktárcsa felelős azért, hogy lassítsa, fékezze vagy leállítsa a kerekek forgását. Ez úgy lehetséges, hogy ez az alkatrész a mozgási energiát hőenergiává alakítja a súrlódásnak köszönhetően. Mindez jelentős igénybevételt jelent, szóval a gépjármű összes alkatrészét tekintve, a fékrendszer kapja a legnagyobb terhelést a napi használat során. Szóval az autó fékrendszerének egyik ellensége a hőképződés, mely csökkenthető rendszeresen használt motorfékkel és szakaszos fékezéssel. Sőt, ma már szellőző féktárcsákat is használnak, melyek két tárcsából állnak, amik között rés van. Így jóval nagyobb hőelvezetésre képesek, mint a hagyományos társaik. Azonban teljesen nem szüntethető meg a hőképződés, szóval egy idő után mindenképpen szükségessé válik a csere. Az alkatrész meghibásodását okozhatja a túlhevülés, illetve az is, ha víz kerül a meleg féktárcsára. Továbbá szerelési hiba is állhat a háttérben, amennyiben a csere során szennyeződés marad a féktárcsa és a kerékagy között. Milyen jelek utalhatnak a féktárcsa meghibásodására? Többek között a fékezéskor jelentkező sípoló hang, a féktávolság jelentős megnövekedése és vibrálás a fékpedál lenyomásakor.

Miért fontos a féktárcsacsere?

A féktárcsák is kopnak, szóval a biztonságos fékhatás érdekében a csere elengedhetetlen. Hibás féktárcsa esetén a vezetés balesetveszélyes lehet. Mivel a hőtermelés miatt tartós anyagból, öntött vasból, szénből vagy kerámiából készül, nincs szükség olyan gyakran a cseréjére, mint a fékbetéteknél. A nagy széntartalmú öntött vas előnyei közé sorolható például a jobb kopásállóság, a rezgések ellen való jobb alkalmazkodás, a jobb hővezető képesség, valamint a repedések elleni alkalmazkodás. A féktárcsák cseréjének ideje függ a vezetési stílustól, a tereptől, a használat módjától és a fékbetéttípustól. Például a sportos vezetési stílus több fékezéssel jár, szóval ebben az esetben érdemes gyakrabban ellenőriztetni a féktárcsákat. Mindemellett nagyobb rakomány szállításakor nehezebb fékezni, szóval nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a fékek. Amennyiben a gépjárműben mind a négy kerékre került féktárcsa, akkor azzal kell számolni, hogy az első kerekekre helyezett alkatrészeket 40-60 ezer kilométerenként, míg a hátsó kerekeken lévő féktárcsákat 50-80 ezer kilométerenként kell cserélni.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat