Az akksik súlyosan mérgezőek, nem lehet, nem tudjuk őket újrahasznosítani – tévhitek az elektromos autók akkumulátoráról

Az elektromos járművek egyre nagyobb számban lepik el az utakat, így egyre inkább égető kérdéssé válik, hogy az öregedő villanyautók használt akkumulátoraival mi történik, ha elérik azt a pontot, amikor már nem működnek tökéletesen egy ilyen kocsi meghajtásához. A tévhitekkel ellentétben azonban úgy tűnik, nem kell aggódnunk miattuk!

A környezet megóvása

A környezetvédelem napjaink egyik fő erényévé vált, ezért is próbálnak egyre többen csatlakozni az ilyen irányú törekvésekhez. Természetesen nem csak az egyének tehetnek sokat, hanem az államok is. Az Európai Unió országaiban például évről-évre szigorodó szabályokkal próbálják visszaszorítani az autók károsanyag kibocsátását. A környezettudatosságnak köszönhető az is, hogy egyre több elektromos autó kerül a forgalomba, hiszen ezek használat közben semmilyen szennyezőanyagot nem juttatnak a környezetbe. Arról persze megoszlanak a vélemények, hogy a gyártás közben keletkező szennyezés melyik típusnál nagyobb, és persze az is egyre inkább kérdéses, hogy mi lesz az elektromos autók elhasznált akkumulátoraival. A villanyautók meghajtásához ugyanis egy nagy teljesítményű akkumulátort használnak. Ezekben számos mérgező anyag van, amely igencsak káros a környezetre. Nem kell azonban megijednünk tőle! Az akkumulátorok úgy vannak kialakítva, hogy teljes élettartama alatt ne lehessen hozzáférnünk ezekhez az anyagokhoz, és azok ne tudjanak a környezetbe jutni. Még egy nagy erejű ütközés során is elhanyagolható annak a valószínűsége, hogy az akksi úgy sérüljön, hogy bármiféle mérgező anyag jusson a levegőbe. Ezek várható élettartama egyöntetű vélemények szerint tíz-tizenkét év, de ezután sem megy teljesen tönkre. Az elektromos autó meghajtásához ugyan már kevés áramot tud leadni, viszont más területeken még használható a szakemberek szerint.

Mi lesz az akkumulátorokkal?

Az akku kapacitásának lecsökkenésével a villanyautót már nem képes optimálisan üzemben tartani, emiatt le kell majd cserélni. Vehetünk egy új kocsit, de a legtöbb esetben ennek töredékéért beszereltethetünk egy új elemet. Ez azonban még így is drága mulatság, többe kerül, mint egy motorcsere egy használt robbanómotoros autóban. Azonban úgy tűnik, hogy az elektromos autók árának csökkentésével párhuzamosan az akkumulátorok ára is egyre alacsonyabbá válik. Mi történik a használt akkumulátorokkal? Bármilyen háztartási eszköz esetén, ami elemmel vagy akkumulátorral működik a legtöbb fejlett országban komoly szabályozás írja elő, hogy ezeket az eszközöket hol kell leadni. Nem dobhatjuk őket a kukába, hiszen mérgező anyagokat tartalmaznak. Ezután ezeket szakszerű körülmények között elemeire bontják, majd újrahasznosítják egy új akkumulátorban. Az elektromos autók akkuja azonban több veszélyes anyagot tartalmaz, ezért manapság még nem éri meg az összetevőire szedni, és újrahasznosítani. A technológia azonban adott hozzá, de mivel ez egy drágább folyamat, mint újonnan beszerezni a gyártáshoz szükséges anyagokat, ezért ma még inkább alternatív megoldásban gondolkodnak. A villanyautók használt akkumulátorainak kezelése a gyártó feladata, így ezeket az eszközöket energiatároló berendezésekként hasznosítják újra. Egy átlagos huszonnégy-harminc kilowattórás akku a neki jósolt tíz-tizenkét év alatt a kapacitásának maximum a felét veszíti el. Még mindig marad körülbelül tizenöt, amely egy átlagos háztartás fél napig elegendő energiaszükséglete. 

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat