Mit kell tudni a hűtőfolyadék cseréjéről?

A megfelelő üzemi hőmérséklet fenntartásához a belső égésű motorok hűtőfolyadékot használnak. Nem is gondolnánk, de idővel ez is elhasználódhat, cserélni kell. Milyen folyadékot válasszunk? Mikor van szükség a cserére?

A hűtőfolyadék

A belső égésű motorokban használat közben rendkívül magas hőmérséklet is ki tud alakulni. Ez azonban jelentősen megterheli az ott lévő alkatrészeket, ezért szükség van rá, hogy valahogy visszahűtsük az erőforrást egészen addig, amíg a működéshez leginkább megfelelő úgynevezett üzemi hőmérsékletet el nem éri. Ebben az autóba kerülő folyadékoknak van jelentős szerepe. A motorolaj is kiveszi a részét a műveletből, a leginkább ugyanakkor a hűtőfolyadék járul hozzá a motor hűtéséhez. A köznyelvben hűtővíznek nevezett folyadék elvezeti a motorban keletkezett hőt, így óvja az alkatrészeket az extrém magas hőmérséklet okozta károktól. A hűtővíz kifejezés azonban nem takarja teljesen a valóságot. Víz ugyan valóban van benne, de a hűtőfolyadék kifejezés helytállóbbnak tűnik, hiszen számos hozzáadott adalékanyag segíti a motor munkáját. Három típusát használjuk a különböző autókban. A szervetlen hűtőfolyadék a legrégebbi eljárás szerint készül, régóta alkalmazzák a járművek motorjának hűtéséhez. Az újabban használt szerves hűtőfolyadék kedvezőbb hőelvezetési tulajdonságokkal rendelkezik, hosszabb csereperiódust is ígér, cserébe viszont drágább, mint a már megismert folyadék. A hibrid hűtőfolyadék a kettő keveréke, amely akár alumínium alkatrészekhez is használható. A hűtőfolyadék egyik legfontosabb tulajdonsága a fagyállóság. Erre azért van szükség, mert a jég térfogata nagyobb, mint a vízé, és télen, ha megfagyna a folyadék az autóban, akkor károsíthatja az alkatrészeket.

Mikor cseréljük?

A fagyás lehetősége miatt, olyan keveréket kell használnunk, amely ellenáll a hidegnek: az Európai Unió minden ilyen terméke kötelezően mínusz harmincöt Celsius fokig kell, hogy védjen. Persze az enyhe magyar telekhez nem feltétlenül szükséges ennyi, így desztillált vízzel hígítható, mínusz tizenöt-húsz fokig, itthon nem lehet baj belőle. A téli időszakra ugyanakkor minimum ennyire szükség van, nehogy kárt tegyen a motor alkatrészeiben jég. Nem csak a hideg időre kell azonban feltöltenünk az autót hűtőfolyadékkal, sőt nyáron ennek fokozott jelentősége van. Időnként ellenőrizzük le, hogy van-e megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék a tartályban. Ha kevés, akkor töltsük fel, ha láthatóan szennyeződött, akkor cseréljük ki. A szervetlen folyadék csereperiódusa nagyjából két év vagy ötvenezer kilométer, míg a másik két típus maximum négy év vagy kétszázezer futott kilométer után veszít jelentősen a hőelvezetési tulajdonságaiból a minőségromlás miatt. Milyen hűtőfolyadékot tegyünk a kocsinkba? Kéket, zöldet, rózsaszínt? Gyakorlatilag semmit sem számít a szín, az leginkább csak a termék eladhatóságát segíti. Több típus megvásárolható, mindenképpen csak olyat válasszunk, amely az autó kézikönyvében meg van adva, bár a modern autókba szánt keverékek nagy kárt várhatóan nem tudnak tenni a régebbi autókban. Fordítva azonban ez nem igaz, így legyünk figyelmesek, ha a hűtőfolyadékok között válogatunk. A hűtőfolyadék cseréje nem tűnik nehéz feladatnak, azonban kisebb-nagyobb buktatók vannak, így érdemes szakemberre bízni a műveletet. A megfelelő folyadék kiválasztása, és az optimális mennyiség feltöltése mellett az sem hátrány, hogy az autószerelőnek a folyadék cseréje közben szemet szúrhatnak olyan műszaki hibák, amelyeket mi laikusként nem veszünk észre.   

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat