Mit lehet tudni az E20-as benzinről?

A magyar autósok többsége még az E10-es benzinnel sem barátkozott meg, máris azt rebesgetik, hogy hamarosan E20-as üzemanyagot is tankolhatunk a kutakon. Mit lehet tudni ezekről? Mik az előnyei és az esetleges hátrányai?

Az E10 már négy éve köztünk van

Az Európai Unió célul tűzte ki néhány éve, hogy a környezet megóvása érdekében folyamatosan csökkenti az autók által kibocsátott szennyezőanyagok megengedett határértékét. Emiatt szinte évről-évre szigorítják a szabályokat, az autógyárak pedig igyekeznek az újonnan elkészült járműveikbe olyan fejlesztéseket beépíteni, amelyekkel a kocsi meg tud felelni az egyre alacsonyabb károsanyag kibocsátási normáknak. Persze a játékból a benzinkutak sem maradhatnak ki, nekik is részt kell venniük a közös környezetvédelmi célok megvalósításában. Emiatt kezdtek el olyan üzemanyagokat gyártani, amelyeknek az ökológiai lábnyoma kisebb, mint az évtizedekig tankolható folyadékoké. A szén-dioxid kibocsátás számottevő mérséklése pedig úgy érhető el az üzemanyagoknál, hogy bioösszetevőket kevernek hozzá. Ez a benzin esetében a bioetanolt jelenti. Első lépésként közel öt térfogatszázalék került bele, majd ezt az arányt nagyjából duplázva, közel tíz százalékra nőtt a benzinben a bioetanol mennyisége. 2020. január 1. óta ezért találkozhatunk a magyar kutakon olyan üzemanyaggal, amelyre az van írva, hogy E10, az Európai Unió ugyanis ezt a dátumot írta elő kötelező érvényűnek az ilyen összetételű benzin bevezetésére. Az autósok között nem igazán népszerű az újítás, számos hátránya kering a köztudatban, ennek ellenére már tervezik a húsz százalék bioetanolt tartalmazó üzemanyagok, vagyis az E20 széles körű piacra dobását. Tesztjelleggel Németországban már néhány helyen el is érhető. Valóban nem jó hír ez? Miért aggódhatunk miatta?

Lehetséges hátrányok

A bioetanollal készülő benzin nagy előnye, hogy kevesebb szennyezőanyag kerül a levegőbe az égés során, emiatt jó ötletnek tűnik tovább emelni ennek az összetevőnek a mennyiségét az üzemanyagban. Az Európai Unió számításai szerint ez évente körülbelül hárommillió tonnával csökkenti a szén-dioxidot kibocsátást, amely valóban nem tűnik elhanyagolható mennyiségnek. Az üzemanyagok bioetanol mennyiségének tízről húsz százalékra emelésével ez a hatás tovább fokozható. Azonban tény, hogy a bioetanol sokkal kevesebb energiát ad, mint a benzin, így pedig nőhet az autó fogyasztása. Minél nagyobb arányban kerül bele a bio alkotórész, annál inkább romlik a helyzet, így várhatóan az E20 bevezetésével is sűrűbben kell majd az üzemanyagkútra járnunk. Másrészt az új összetétel sok régi autós esetén problémát jelenthet, nekik marad a 98-as vagy a 100-as benzin. A jármű üzemanyagrendszere, a műanyag alkatrészek, a gumicsövek, tömítések, szelepek ugyanis kárt szenvedhetnek, hiszen nem olyan üzemanyagot tankolunk bele, amelyre tervezve lett. Ráadásul a bioetanol miatt több vizet tud magában tartani a folyadék, ezért gyorsabban korrodálódhatnak az alkatrészek: a karburátor, a fém üzemanyagtank, a befecskendező rendszer. Az is hátrányt jelent, hogy az alkohol feloldja az üzemanyagrendszerben lerakódott szennyeződéseket, amelyek aztán dugulást okozhatnak rendszer más részein. Az sem a bioetanol mellett szól, hogy felgyorsulhat a benzin romlási folyamata, így a hosszabb, néhány hónapos leállás után, büdös, kocsonyás állagú üzemanyaggal találkozhatunk, aminek eltávolítása nem olcsó mulatság. Persze a környezetvédelem fontos, és az új, modern autókat már ezekhez az üzemanyagokhoz tervezik, így van létjogosultsága az E20-es benzinnek is.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat