Miért érdemes a téli, hidegebb időszak előtt a manuális és az automata sebességváltó karbantartása?

Az autóban található folyadékok közül kevés szó esik a váltóolajról, pedig akár manuális, akár automata sebességváltós kocsival közlekedünk, fontos, hogy időnként megvizsgáltassuk. Ellenkező esetben azt kockáztatjuk, hogy nehézkessé válik a váltás, végül pedig meghibásodhat a sebességváltó, amelynek javítása rendkívül költséges művelet.

Fontos az ellenőrzés

A sebességváltó karbantartása ugyanolyan fontos, mint az autó bármelyik másik alkatrésze esetében. Az éves szervizek általában kimerülnek abban, hogy olajat cserélünk a kocsiban, feltöltjük a hűtőfolyadék tartályát a megfelelő fagyálló folyadékkal, esetleg vetünk egy pillantást a fékalkatrészek állapotára. Persze ez is több, mint a semmi, ugyanakkor nem árt, ha legalább évente egyszer átvizsgáltatjuk az egész autót. Olcsóbb néhány ezer forintot a motor, a váltó, vagy éppen a felfüggesztés tartozékainak ellenőrzésére fordítani, mint utólag fogni a fejünket, amikor már menthetetlenek az alkatrészek, és több százezer forintos javításokkal megpróbálni újra biztonságossá tenni a járművet. Ha előre gondolkodunk, akkor könnyen előkerülhetnek olyan rejtett hibák, amelyeket még időben felismerve, jelentősen csökkenthető a szerelőnek kifizetett összeg. Igaz ez a sebességváltó alkatrészeire is, ezen belül pedig a váltófolyadék állapotára. Hiába állítják ugyanis egyes gyártók, hogy akár az autó teljes élettartamát hiba nélkül végigkíséri a gyárban beleöntött, jó minőségű váltófolyadék, a valóság az, hogy a legtöbb esetben ennél jóval rövidebb idő alatt elhasználódhat az olaj. Az autószervizek legoptimistább becslései szerint is maximum százötvenezer futott kilométer és hat-nyolc év a folyadék élettartama, a legtöbb esetben azonban ennél lényegesen rövidebb idővel kell kalkulálnunk. Mikor jön el hát a váltófolyadék cseréjének az ideje?

A váltóolaj

A váltóolajnak több feladata is van. A legfontosabb, hogy kenést biztosítson a váltó fém alkatrészei között, csökkentve a súrlódást és az idő előtti elhasználódást, könnyebbé téve a sebességváltást. Ezen kívül, egyrészt hűti a részegységeket, másrészt viszont a hozzáadott adalékanyagoknak köszönhetően óvja az elemeket a korróziótól. A váltófolyadék a motorolajhoz hasonlóan még a használaton kívüli autóban is folyamatosan öregszik. Egyre inkább veszít a hatásfokából, emiatt válik idővel szükségessé a csere. Persze ennek időpontja változhat, a kocsi használatának módjától, az autó életkorától és attól is, hogy manuális vagy automata váltós a jármű. Ha rendszeresen ellenőriztetjük a váltóolaj állapotát, akkor nem érhet minket meglepetés. Amennyiben azonban hajlamosak vagyunk elfelejteni, akkor a legjobb, amit tehetünk, ha manuális váltós kocsikban maximum százezer kilométernél végeztetjük el az első cserét, míg automata váltós autóknál valamivel hamarabb, hatvan-nyolcvanezer kilométernél. A további váltóolaj cserét érdemes korábbra betervezni: három-öt év vagy ötvenezer futott kilométerenként már ajánlott az ellenőrzése, cseréje. Automata váltós autóknál ez a szám már harmincezer kilométerenként sem felesleges művelet, hiszen ezekben a járművekben nagyobb igénybevételnek van kitéve az olaj. Az ellenőrzést, és a lehetséges cserét a legjobb a téli, hideg időszak előtt elvégeztetni, hiszen a nyári időszakban tökéletesen működő, használt váltóolaj a zord idő beköszöntekor sokkal rosszabb hatásfokkal dolgozhat, ami miatt nehézkessé válhat a sebességváltás mindkét típusú váltó esetében.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat