Milyen szerepet játszik a légtömegmérő és mi jelzi a meghibásodását?

Az autó optimális működéséhez elengedhetetlen, hogy a beépített több száz alkatrész tökéletesen működjön. Ha az egyik elhasználódik, az a legtöbb esetben ahhoz vezet, hogy a hozzá kapcsolódó többi alkatrész is gyorsabban kezd el kopni, vagy romlik a kocsi működése. Nehezebben irányíthatóvá válik a jármű, csökken a teljesítmény vagy nő a fogyasztás. Utóbbiakban van jelentős szerepe a légtömegmérőnek.

A MAF szenzor

A precíz működéshez, az optimális fogyasztáshoz és teljesítményhez nagyban hozzájárul a légtömegmérő vagy más néven MAF szenzor. Ennek az apró alkatrésznek az a feladata, hogy mérje a motorba vezetett levegő mennyiségét, majd a kapott adatokat továbbítsa az autó vezérlő egysége felé. Az így kapott visszajelzésekből a jármű vezérlője tudja szabályozni a beáramoltatott levegő mennyiségét, így biztosítva, hogy éppen megfelelő legyen a motorban az üzemanyag-levegő arány, ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt tudja leadni az erőforrás. Az eszköz azonban rendkívül érzékeny a szennyeződésekre, a nem megfelelően karbantartott levegőszűrő miatt könnyen koszolódhat, piszkolódhat, aminek következményeként fals jeleket küldhet a vezérlőegység felé. A pontatlan jelek miatt az optimálisnál több vagy kevesebb levegő kerülhet a motorba, így pedig jelentősen romolhat a teljesítmény és emelkedhet a fogyasztás. Hogyan vehetjük észre, ha meghibásodik a légtömegmérő? Milyen jelekből következtethetünk arra, hogy cserélni kell az alkatrészt? A leggyakoribb hiba a már sokat emlegetett fogyasztásnövekedés, azonban ebből az egy rendellenességből nehéz megállapítani, hogy a MAF szenzor fals működése okozza-e a bajt. Van azonban még néhány figyelmeztető jel, ami szintén erre utalhat.

A MAF szenzor hibajelei

Ha nem figyelünk az autó által leadott jelekre, furcsaságokra, ha nem veszünk figyelembe semmilyen fals működést, akkor is fel fog tűnni, ha megjelenik a műszerfalon a rettegett check engine, azaz a motorhibára figyelmeztető ikon, és nem is akar kialudni. Ennek is több oka lehet persze, de ezek közül sokszor azzal kell szembesülnünk, hogy a MAF szenzor hibája okozza a lámpa felvillanását. Érdemes szerelőhöz fordulnunk és kiolvastatnunk a hibát műszerrel, ha a P0100 és P0104 közötti hibakódokkal találkozunk, akkor is valószínűleg a légtömegmérővel van a gond, ha pedig a P0171 és P0174 között jelez a diagnosztika, akkor biztosan a MAF szenzor romlott el vagy szennyeződött. Szintén az alkatrész hibájára gyanakodhatunk, ha alacsony az alapjárat. Ilyenkor a rosszul működő légtömegmérő miatt túl sok levegő jut a motorba, ez okozza a bajt. Hasonló a helyzet akkor, ha rángat a motor gyorsulás közben, hiszen az üzemanyag-levegő arány ilyenkor sem optimális, méghozzá jó eséllyel a MAF szenzor által leadott fals jelek miatt. A lomhának tűnő jármű is utalhat az eszköz meghibásodására, ilyenkor azonban a túl alacsony mennyiségű levegő miatt tökéletlen az égés. Ha túl sok üzemanyag kerül a motorba, akkor az, bizonyos mennyiségben elégetlenül is távozni fog, amelynek természetesen a szaga is érezhető az autóban ülve, így ezt is tekinthetjük intő jelnek. Ha nem foglalkozunk a szembetűnő jelekkel, akkor előbb-utóbb oda jutunk, hogy nem indul az autó. Ennek a felelőse lehet a légtömegmérő tönkremenetele is. Persze a hibák számos alkatrész miatt előjöhetnek, ha azonban ezek közül több is előfordul, akkor érdemes a MAF szenzor háza táján keresnünk a baj forrását. Bármelyiket tapasztaljuk, a legjobb, ha minél hamarabb felkeressük az autószerelőnket.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat