Az autó optimális működéséhez elengedhetetlen, hogy a beépített több száz alkatrész tökéletesen működjön. Ha az egyik elhasználódik, az a legtöbb esetben ahhoz vezet, hogy a hozzá kapcsolódó többi alkatrész is gyorsabban kezd el kopni, vagy romlik a kocsi működése. Nehezebben irányíthatóvá válik a jármű, csökken a teljesítmény vagy nő a fogyasztás. Utóbbiakban van jelentős szerepe a légtömegmérőnek.
A precíz működéshez, az optimális fogyasztáshoz és teljesítményhez nagyban hozzájárul a légtömegmérő vagy más néven MAF szenzor. Ennek az apró alkatrésznek az a feladata, hogy mérje a motorba vezetett levegő mennyiségét, majd a kapott adatokat továbbítsa az autó vezérlő egysége felé. Az így kapott visszajelzésekből a jármű vezérlője tudja szabályozni a beáramoltatott levegő mennyiségét, így biztosítva, hogy éppen megfelelő legyen a motorban az üzemanyag-levegő arány, ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt tudja leadni az erőforrás. Az eszköz azonban rendkívül érzékeny a szennyeződésekre, a nem megfelelően karbantartott levegőszűrő miatt könnyen koszolódhat, piszkolódhat, aminek következményeként fals jeleket küldhet a vezérlőegység felé. A pontatlan jelek miatt az optimálisnál több vagy kevesebb levegő kerülhet a motorba, így pedig jelentősen romolhat a teljesítmény és emelkedhet a fogyasztás. Hogyan vehetjük észre, ha meghibásodik a légtömegmérő? Milyen jelekből következtethetünk arra, hogy cserélni kell az alkatrészt? A leggyakoribb hiba a már sokat emlegetett fogyasztásnövekedés, azonban ebből az egy rendellenességből nehéz megállapítani, hogy a MAF szenzor fals működése okozza-e a bajt. Van azonban még néhány figyelmeztető jel, ami szintén erre utalhat.
Ha nem figyelünk az autó által leadott jelekre, furcsaságokra, ha nem veszünk figyelembe semmilyen fals működést, akkor is fel fog tűnni, ha megjelenik a műszerfalon a rettegett check engine, azaz a motorhibára figyelmeztető ikon, és nem is akar kialudni. Ennek is több oka lehet persze, de ezek közül sokszor azzal kell szembesülnünk, hogy a MAF szenzor hibája okozza a lámpa felvillanását. Érdemes szerelőhöz fordulnunk és kiolvastatnunk a hibát műszerrel, ha a P0100 és P0104 közötti hibakódokkal találkozunk, akkor is valószínűleg a légtömegmérővel van a gond, ha pedig a P0171 és P0174 között jelez a diagnosztika, akkor biztosan a MAF szenzor romlott el vagy szennyeződött. Szintén az alkatrész hibájára gyanakodhatunk, ha alacsony az alapjárat. Ilyenkor a rosszul működő légtömegmérő miatt túl sok levegő jut a motorba, ez okozza a bajt. Hasonló a helyzet akkor, ha rángat a motor gyorsulás közben, hiszen az üzemanyag-levegő arány ilyenkor sem optimális, méghozzá jó eséllyel a MAF szenzor által leadott fals jelek miatt. A lomhának tűnő jármű is utalhat az eszköz meghibásodására, ilyenkor azonban a túl alacsony mennyiségű levegő miatt tökéletlen az égés. Ha túl sok üzemanyag kerül a motorba, akkor az, bizonyos mennyiségben elégetlenül is távozni fog, amelynek természetesen a szaga is érezhető az autóban ülve, így ezt is tekinthetjük intő jelnek. Ha nem foglalkozunk a szembetűnő jelekkel, akkor előbb-utóbb oda jutunk, hogy nem indul az autó. Ennek a felelőse lehet a légtömegmérő tönkremenetele is. Persze a hibák számos alkatrész miatt előjöhetnek, ha azonban ezek közül több is előfordul, akkor érdemes a MAF szenzor háza táján keresnünk a baj forrását. Bármelyiket tapasztaljuk, a legjobb, ha minél hamarabb felkeressük az autószerelőnket.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.
Adatvédelmi szabályzat