Mitől eshet be a fékpedál?

Meglepő vagy sem, de legfontosabb szempont, ha autóba ülünk, nem az, hogy jobban nézzen ki a jármű, mint a szomszédé, nem is az, hogy gyorsabb legyen a haverok verdájánál, de még csak nem is az, hogy drágább legyen, mint a város bármelyik másik kocsija, hanem az, hogy ha elindulunk vele, akkor meg is tudjunk állni. Akkor és ott, ahol szeretnénk. Ehhez pedig tökéletesen működő fékberendezésre van szükség.

A fékpedál

A fékrendszer több részből áll, melyek mindegyikének fontos feladata van az autó megállításában. A féktárcsa, a fékbetét, a fékdob, a fékpofa mind-mind nélkülözhetetlen elemei a biztonságos fékezésnek. Kiemelt szerepet játszik a rendszerben a fékolaj, főfékhenger, és természetesen a fék szervoról és az ABS-ről se feledkezzünk meg. Eléggé összetett rendszer, de mi ebből az autóban ülve szinte semmit sem látunk. Laikusként annyit tapasztalunk, hogy ha lenyomjuk a fékpedált, akkor lassul az autó, végül pedig megáll. Az persze nem mindegy, hogy milyen intenzitással tesszük ezt. Gyakorlott autóvezetők persze érzik a kocsit, ismerik a fékezés mechanizmusát, tudják, hogy a saját járművükön milyen erősséggel kell fékezniük, és azt, hogy hol kezd fogni a fékpedál ahhoz, hogy a megfelelő sebességre lassuljon az autó, vagy ahhoz, hogy időben megálljon a forgalmi akadály előtt. Így könnyedén el tudják kerülni a balesetveszélyes helyzeteket, és azt is, hogy „ugráljon” a kocsi, ha bele-beletaposunk a pedálba. A gond akkor van, ha a fékrendszer valamelyik része meghibásodik, az egyik legnagyobb bajt pedig az tudja okozni, ha beesik a fékpedál. Miért történhet ez? Nézzük a lehetséges okokat.

Milyen hibák fordulhatnak elő?

A fékpedál beesése azt jelenti, hogy hiába lépünk rá a megszokott módon, az nem kezd el fogni, egészen a padlóig be tudjuk nyomni anélkül, hogy lassulna az autó. Ez az egyik legveszélyesebb hiba, ugyanis sokszor nincs különösebb előjele, hirtelen következik be, egy váratlan forgalmi helyzetben ez könnyen balesethez vezethet. A fékpedál beesésének sok oka lehet, a leggyakoribb esetek talán a meghibásodott főfékhenger számlájára írhatóak. Az alkatrész feladata, hogy fékfolyadékot nyomjon a féknyergek dugattyúihoz, azonban ha egy elhasználódott tömítés miatt ez nem tud megvalósulni, akkor a fékpedál „jó esetben” felpuhul, vagy rosszabb esetben teljesen beesik. A fékezés ereje minkét helyzetben csorbul, vagy meg is szűnik, ezzel párhuzamosan viszont a balesetveszély egyre jobban növekszik. A fékpedál másik lehetséges beesési oka a fékrásegítő meghibásodásából következhet be. Szerencsére ritkán fordul elő, de sajnos nem zárható ki teljesen, hogy ez a probléma jelentkezik. Sokkal gyakoribb, hogy a fékfolyadék szivárog el a rendszerből. Ez szintén valamilyen tömítés elöregedése folytán következik be leginkább, de egy rozsdás fékvezeték miatt is felbukkanhat. Öröm az ürömben, hogy a szivárgás szemmel látható nyomot hagy az autó alatt, így könnyen észrevehető, mielőtt nagyobb baj történik. A lehetséges okok sora azonban itt még nem érnek véget. A fékpedál beesését a fékrendszerben ragadt levegő is okozhatja. Annak ugyanis nem szabadna ott lennie, hiszen a folyadékkal ellentétben az összenyomható, így pedig elveszíti a hatását a pedál lenyomása ellenére a fékberendezés. Ez leginkább akkor fordul elő, ha a fékrendszer egyes elemeinek javítása után elmarad annak a légtelenítése. Emiatt erre nagyon kell figyelni, mielőtt útnak indulunk. Bármi is az oka a fékpedál beesésének, azonnal álljunk félre és szállíttassuk el az autót az autószerelő műhelybe, ahol orvosolni tudják a problémát.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat