Mire kell ügyelni típusazonos motorcsere után egy eredetvizsgánál?

Az autó több száz kisebb-nagyobb alkatrészből áll, amelyek bármelyike elkophat, elromolhat. Nincs ez sajnos másként a motor esetében sem, eljöhet a pillanat, amikor nincs más megoldás, ha nem akarjuk roncstelepre vinni a kocsit, akkor kénytelenek vagyunk bevállalni a motorcserét. Nézzük meg, mire kell figyelnünk motorcsere után az eredetvizsgánál!

Nem mindegy, hogy milyen motor kerül az autóba

Amennyiben a motor feladja a szolgálatot, és nem felújítható, akkor el kell gondolkodnunk a cserén. Ez persze nem egyszerű feladat, az erőforrás a gépjármű lelke, éppen ezért az egyik legdrágább alkatrésze. Jól meg kell fontolnunk, hogy megéri-e belevágnunk a több százezer forintos javításba. Persze, ha még úgy ítéljük meg, hogy aránylag fiatal a kocsi, és minden egyéb alkatrésze kifogástalan állapotban van, akkor érdemes bevállalnunk a cserét. Ezután még évekig használhatjuk, vagy értékesíthetjük is, ha úgy tartja kedvünk. Mire kell ugyanakkor figyelnünk, ha motorcserére adjuk a fejünket? Milyen motort választhatunk? Milyen nyomtatványokat kell beszereznünk? Milyen hivatalos utat kell bejárnunk, hogy rendben legyenek a kocsi papírjai? Minden autó motorja rendelkezik egy típusazonosító jellel (motorkód) és egy egyedi azonosító jellel. Ezek együtt jelentik a motorszámot. Mivel mindkettő az autó könnyebb azonosítására szolgál, ezért ezek általában együtt kerülnek a forgalmiba a motorkód/motorszám sorba. Az Európai Unió legtöbb országa azonban a forgalmi engedélyekbe csak a motorkódot veszi nyilvántartásba, így típusazonos motorcsere esetén nem szükséges azonnal rohannunk a hivatalba új okmányokat csináltatni. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kell tudnunk igazolni, hogy motorcsere volt az autónkban.

Mire ügyeljünk a motorcsere után?

Magyarországon a „közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI.30) BM rendelet 44. paragrafusa” szabályozza, hogy milyen esetekben kötelező az eredetvizsgálat: minden olyan változtatás esetén, amely az autó alvázszámának megváltoztatásával jár. Alváz vagy karosszéria cseréje ide tartozik, a motorcsere viszont nem. Emiatt akkor kell a használt autóknál a motorcsere miatt az eredetvizsgálat, ha el akarjuk adni a járművet. Természetesen csak a típusazonos motorok cseréjénél lehet erről szó, a más típusú, általában nagyobb motorok beszerelése a legtöbbször komolyabb műszaki átalakítással jár, amit egyeztetni szükséges a közlekedési hatósággal, hogy forgalomba helyezhető marad-e az autó. Amire viszont mindenképpen szükségünk van típusazonos motorok esetén is, az a beszerelni kívánt motor származásának és tulajdonjogának bizonyítása, vagyis egy vásárlást igazoló számla vagy egy adás-vételi szerződés bemutatása. Ezen felül a szerelést követően a szakszerviz igazolását jól tegyük el a beépítésről, későbbiekben erre még szükségünk lehet. Bár nem kötelező azonnal az eredetiségvizsgálatra rohanni, bármikor dönthetünk úgy, hogy másik autó szeretnénk vásárolni, az eddigi kedvencünket pedig, motorcsere ide vagy oda, el szeretnénk adni. Ekkor a vásárlónak mindenképpen jeleznünk kell, hogy új erőforrás került bele, a szükséges papírokat be kell mutatni, az eredetvizsgát meg kell csinálnunk. Közben új törzskönyvre és forgalmi engedélyre is szükségünk lesz, amelybe ilyenkor sok esetben csak a típusazonos motor kódját tüntetik fel az okmányirodában, az egyedi motorszámot nem. Ezek mindegyike pár ezer forint, nem érdemes tehát halogatni ezeknek az elintézését.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat