Mi történik, ha tönkremegy a hardy tárcsa?

Ha laikusként szeretnénk megismerni az autónkat, akkor mindig találkozhatunk olyan új alkatrésszel, amelyről azelőtt még csak nem is hallottunk. Ilyen elem lehet az úgynevezett hardy tárcsa. Mire jó ez az alkatrész? Megtalálható-e a mi autónkban is? Ha a válasz igen, akkor honnan tudhatom, hogy probléma van vele?

Mire való a hardy tárcsa?

A hardy tárcsa, vagy, más néven a juboflex tengelykapcsoló feladata a minimális szögeltérések kompenzálása az autó hajtás technikájában. A hátsókerék meghajtású autókban alkalmazzák. A sebességváltó és a hajtótengely valamint hajtástengely és a differenciálmű közötti eltéréseket próbálja kiegyenlíteni. A kormányoszlop és a kormánymű között is helyezkedhet el ilyen alkatrész. Két fém agyrész közé erősített gumi elem alkotja, amely miatt rendkívül rugalmas, így a lökésszerű erőhatásokat is jelentősen csillapítja, lecsökkenti. E két tulajdonságának köszönhetően megvédi az autó alkatrészeit a nem kívánt rezgésektől, a kisebb-nagyobb ütésektől. Vulkanizált gumit tartalmaz, amely elég kemény ahhoz, hogy kibírja a rá nehezedő nyomást, a magas hőterhelést, ugyanakkor elég rugalmas, hogy elnyelje az út egyenetlensége és az autó által keltett rezgéseket. Sajnos azonban a gumi idővel elöregedhet, ami miatt egyre jobban veszít a jó tulajdonságaiból, az alkatrész pedig tönkremehet. Ez persze sérülés nélkül nem egyik pillanatról a másikra történik, vannak bizonyos árulkodó jelek, amiket észlelve gondolhatunk a juboflex tengelykapcsoló hibájára. Az sem kizárt, hogy egyéb alkatrészek hibájából a hardy tárcsát nedvesség vagy szennyeződés éri, ami jelentősen lecsökkenti az élettartamát. A folyamatos külső hatás miatt könnyedén megrepedhet az elem, ami miatt pedig veszélyessé válhat az autó használata is. Hogyan vehetjük észre, hogy baj van a hardy tárcsával?

A hardy tárcsa hibajelei

A hardy tárcsa meghibásodásának egyértelmű jelei lehetnek. A leginkább úgy vehetjük észre, hogy baj van, ha hirtelen gyorsításkor vagy a gázpedál elengedésekor dübbenő hangot hallunk az alkatrész irányából. Ez azért fordulhat elő, mert az alkatrész gumibetétje már nem tudja maradéktalanul elvégezni a feladatát, túlzottan lággyá vagy túlzottan keménnyé vált a használat során az anyaga. Szintén a juboflex tengelykapcsoló lehet a ludas, ha addig a pillanatig nem tapasztalt vibrálást érzünk a kormányon. A hardy tárcsa esetében előre meghatározható csereintervallumot nem szokott megadni a gyártó, de egy legalább ötéves autónál már nem árt ellenőriztetnünk a minimum éves nagyszerviz alkalmával. Főleg, ha tapasztalni véljük a fent leírt problémák valamelyikét. Általánosságban elmondható, hogy a minőségi alkatrészek minimum ötvenezer kilométer megtételéig hibátlanul működnek, de sokszor ennek a három-négyszeresét is gond nélkül megtehetjük velük, emiatt nehéz tehát egy egyértelmű élettartamról beszélnünk. Ha mégis problémát tapasztalunk, a tárcsa javítását akkor se kezdjük el otthon, ugyanis komolyabb szerelési munkát igényel, ki kell emelni az alkatrészt a helyéről. Biztosat ugyanis csak akkor tudunk mondani a hardy tárcsa műszaki állapotával kapcsoltban, ha a saját szemünkkel ellenőrizzük. A legnagyobb hibát ráadásul nem is a szétszereléskor követhetjük el, hanem az összeszerelés közben: pontosnak, precíznek kell lennünk, a legkisebb pontatlanság is hatalmas hibákat okozhat, ráadásul az sem mindegy, hogy milyen rögzítő csavarokat használunk, az alkatrésznek az eredeti állapotába kell kerülnie a szerelési folyamat elvégzése után.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat