Minden, amit az EUSAMA mérési elvről tudni kell

A közlekedésben részt vevő autóknál a legfontosabb szempont egyértelműen az, hogy minden tekintetben megfelelő műszaki állapotban legyenek, ezáltal minimalizálhatjuk egy esetleges baleset bekövetkezését. Természetesen emberi hibák sajnos előfordulnak, még a legrutinosabb sofőröknél is. De amellett, hogy mi is a megfelelő jogosítványok birtokában ülünk a volánhoz, a legkevesebb, amit megtehetünk, hogy az autónkat igyekszünk jól felkészíteni a közösségi közlekedésre. Természetesen vannak megfelelő eszközök, amellyel megtudhatjuk, hogy mi az, amire oda kell figyelnünk.

A lengéscsillapítás fontossága

Az autónk egyik legfontosabb része a felfüggesztés, vagy a lengéscsillapító pontos beállítása. Ennek elmulasztása több kellemetlenséget is okozhat. Húzhat az autó az egyik vagy a másik irányba, sokáig és kellemetlenül pattoghat egyenetlenebb úton, nehezebben kanyarodhatunk vele. Sőt még a kerékabroncs kopása is egyenetlenné válhat. Mindezek miatt a várható fékút meghosszabbodhat, így az autónk könnyen balesetveszélyessé válik. A komfortérzetünket sem javítja, hogy ugrál, pattog a kocsi. Minél hamarabb érdemes vele szakemberhez fordulnunk, ott be tudják nekünk állítani megfelelően a gépjárművünk felfüggesztését. Mielőtt azonban nekiugranának a munkának, egy erre a célra kifejlesztett számítógépes ellenőrző padra gurulnak vele. Itt megmérik a megfelelő tulajdonságait, majd az EUSAMA mérési elv alapján kiértékelik, és már kezdődhet is a beállítás, a javítás. De mi ez az EUSAMA-elv?

Az EUSAMA mérési elv

Az EUSAMA (European Shock Absorber Manufacturer Association, magyarul Európai Lengéscsillapító Gyártók Egyesülete) mérési elv lényege, hogy a talperő változása alapján értékeli a lengéscsillapító állapotát. Magyarországon ez minden szakszerviz esetében 1999 óta kötelező, ha műszaki vizsgára szeretnénk vinni az autót. A fő előnye, hogy az autónk típusától függetlenül egyértelmű eredményt ad. Az EUSAMA eljárása a talperő – a keréktalppont, illetve az útfelület vagy a keréktámasz közötti – változása alapján minősíti a lengéscsillapítót. Mivel az autó haladása közben ez folyamatosan változik, a kerékfelfüggesztés rugalmas és csillapítással rendelkező elemeinek köszönhetően, ezért ez a legjobban rezonancia állapotban vizsgálható. Lényegében az ellenőrző pad „megrázza” a rajta álló járművet. Az így kapott eredmények értékelése az EUSAMA által megadott skálán történik. Ez minél kevesebb, annál balesetveszélyesebb, de negyvenöt százalék alatt már javítás javasolt. Hatvanszázalékos eredménytől már nagyon jónak tekinthető, amellett, hogy két azonos tengelyen lévő kerék mért értékei között nem lehet nagyobb különbség, mint húsz százalék.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat