Milyen óvintézkedéseket kell megtennünk, hogyha hidegben kell autóznunk?

Gyakran fordul elő, hogyha hidegebb időjárású környezetben élünk, hogy a téli napokon nem ugyanúgy indul a kocsi, mint például nyáron. Ez a dolog sok kérdést felvet azzal kapcsolatban, hogy melyek is azok az óvintézkedések, amelyek segítségével a vezető elkerülheti, hogy a nagy hideg kárt tegyen az autó motorjában.

Be kell melegíteni előre a motort?

Az első reakció a hidegre való tekintettel természetesen az lenne, hogy az indulás előtt jól bemelegítsük a motort. Azonban ezt egyre több szakértő tartja fölöslegesnek és hátrányosnak. Hogyha több hozzáértőt kérdeznénk meg, akkor valószínűleg arra is lenne visszaigazolás, hogy a motort nem kell előzőleg járatni, valamint arra is, hogy kell. Itt joggal merül fel a kérdés, hogy akkor mi is a helyes eljárás. A válasz a következő: ez is a motorfajtáktól függ. Hogyha régebbi típusúról van szó, akkor mindenképpen érdemes betartani a „klasszikus” szabályt, és az indulás előtt egy kicsit járatni az autót. Azonban itt is vigyáznunk kell! Nem szabad túl sokat járatni, mert akkor túlmelegszik, és az éppen olyan káros következményekkel jár, mintha egyáltalán nem is indítottuk volna be előre, és időnap előtt tönkremegy. Azonban a másik végletig sem szabad elmennünk, mert hogyha egyből indulunk, és nem várunk egy kicsit, akkor azzal is károsodásokat okozhatunk (ha nem is pillanatnyilag, de hosszútávon biztosan). Tehát elmondhatjuk, hogy itt is a lényeg az, hogy betartsuk az arany középutat, vagyis azt, hogy csakis addig melegítsük a motort indulás előtt, amíg eléri az üzemi hőmérsékletet. Hogyha ezt betartjuk, akkor azzal nagyon sokat teszünk azért, hogy ne hibásodjon meg idő előtt.

Amikor ajánlott többet melegíteni a motort…

Az előbbiekben leírt praktikák akkor alkalmazhatók, amikor klasszikus, régebbi fajta motorokról van szó, viszont amikor újabb fajtákról, főleg hogyha dízelmotorokról beszélünk, akkor tanácsos egy kicsit többet járatni azt, mielőtt elindulnánk a hidegben. Ez azért van így, mert a dízeleknél sokkal kisebb a hő veszteség, mint a többinél. Természetesen ez önmagában még előnyt jelent, viszont hogyha arról van szó, hogy milyen hamar melegedik be ez a fajta motor, akkor az sajnos egy sokkal lassabb lefolyású folyamat lesz, mint a többinél. Ezért, hogyha dízelről beszélünk, rá kell számolnunk 3-4 percet is, amíg a többinél csak 1-2-t. Azonban ez sem olyan sok idő, tehát mindenképpen tanácsos alkalmazni ezt a technikát a motor védelme érdekében.

 

[ccf_form id=”53″]

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat