Mik a közvetlen befecskendezésű kocsik előnyei?

Napjainkban gyakorlatilag nem létezik olyan jelentősebb gyártó, amelynek kínálatában ne lenne közvetlen benzinbefecskendezésű motor. Elárulunk minden fontos részletet a közvetlen benzinbefecskendezéssel kapcsolatban, továbbá arra is kitérünk, hogy milyen előnyökkel rendelkezik.

A szelepek közvetlenül az égéstérbe porlasztják az üzemanyagot

Nem véletlen, hogy a közvetlen befecskendezés egyeduralkodóvá is válhat az üzemanyag-ellátási rendszerek terén. Magyarországon a közvetlen benzinbefecskendezés először 1997-ben jelent meg a Mitsubishi motorjában. A direkt befecskendezésű benzinmotoroknak számos elnevezése ismert, például a Renault IDE, a Fiat JTS, a Ford EcoBoost és a Citroen Hpi jelölést alkalmaz. A gyártók jó néhány változatot készítenek, például egyszerű szívóüzemű, kompresszoros, turbós, turbó-kompresszoros verziókat. Közvetlen benzinbefecskendezés során a keverékképzés az égéstérben történik, vagyis a szelepek közvetlenül az égéstérbe porlasztják az üzemanyagot. Ehhez körülbelül 50-120 baros nyomás szükséges. Ráadásul léteznek olyan rendszerek, melyek 200 bar nyomásra lettek tervezve. Természetesen közvetlen benzinbefecskendezés esetén másfajta befecskendező-szelepek szükségesek, mint ha a szívócsőben történik a keverékképzés. Ezeknek a meghajtása áramkorlátozással történik. Azonban közvetlen benzinbefecskendezés esetén jelentős kokszképződéssel kell számolni, melynek következményei körülbelül 50 és 150 ezer kilométer között jelentkeznek. Mik ezek a következmények? Például teljesítménycsökkenés vagy egyenetlen alapjárat. Ráadásul a szívó oldali kokszosodás korábban nem volt jellemző a benzines motoroknál. Sőt ez a probléma fokozódik a környezetvédelmi normák miatt. Mivel lassan alakul ki, mire a tulajdonos észreveszi a problémát, addigra már biztosan kialakult a vastag kokszréteg.

Milyen előnyökkel jár a közvetlen benzinbefecskendezés?

A közvetlen benzinbefecskendezés előnyei közé sorolható, hogy segítségével javul a fogyasztás. Ez 10-20 százalékos javulást is jelenthet a szívócső-befecskendezéses motorokhoz képest. A fajlagos teljesítmény növekedése pedig körülbelül 10-15 százalék. Közvetlen benzinbefecskendezés során gyorsan párává alakul az égéstérbe kerülő tüzelőanyag. Az előnyök közé tartozik még, hogy a közvetlen benzinbefecskendezésnek köszönhetően megvalósítható a szegénykeverékes üzemmód, valamint növelhető a sűrítési viszony. A károsanyag-kibocsátásra is jó hatással van, hiszen nagy terhelés esetén nem kell nagyon bedúsítani a keveréket az alkatrészek védelme miatt.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat