Miért éri meg az adaptív lengéscsillapító?

Az adaptív lengéscsillapító kifejezést egyre többször hallhatjuk manapság, főleg, ha új autókról olvasunk, vagy új autó vásárlása előtt állunk. Készülj fel rá, hogy a legolcsóbb modellek között garantáltan nem fogsz adaptívos verziót találni, épp ezért komoly előnyt jelent a megléte – ami az árukon is meglátszik. A marketingesek tehát a temérdek trendi dolog mellett az adaptív lengéscsillapítást is előszeretettel hangsúlyozzák a reklámszövegekben. Mindezekből Te is sejtheted, hogy minden bizonnyal egy csodálatos találmányról lehet szó, de nem árt, ha utána jársz egy kicsit.

A lengéscsillapító és futómű közötti kapcsolat

A futómű egy autóban az út és a jármű kapcsolatát megteremtő kerekek vezetéséről és megtartásáról gondoskodik. Számos részegységet fog össze egy szerves egésszé, úgy, mint a lengőkarokat, rugókat, lengéscsillapítókat, szilentblokkokat – a teljesség igénye nélkül. A futóművet szokás még felfüggesztésnek is nevezni, de ez a lényegen nem változtat: küldetése maximalizálni a kocsi tapadását, hogy az irányítható maradjon, és a komfortérzet se csökkenjen vezetés közben. Az optimális kondícióban lévő felfüggesztés és kapcsolódó alkatrészei tehát nem csak az úton tartják járművünket, de a lengéscsillapítóval „karöltve” csillapítják a rázkódást, és nem utolsó sorban biztosítják a biztonságos fékezés opcióját. Azért is olyan fontos a meglétük, mert a sofőrök vezetési stílusa és a különböző útviszonyok is teljesen más milyenek lehetnek; nem mindegy, hogy a bakhátas dűlőutakon vagy egy autópályán vezetsz, vagy esetleg egy családos anyukaként gyerekekkel az autóban vagy egy rally-n autóversenyzőként.

A futómű és karosszéria közé szerelt lengéscsillapító rendeltetése szerint az utasok kényelmét, valamint az autóalkatrészek védelmét garantálja azáltal, hogy kiegyenlíti az aszfalt egyenetlenségeit. Figyelni kell a lengéscsillapítók állapotára, ugyanis, ha meghibásodnak, akkor romlani fog az úttartás, és az abroncsok sem fognak kellően az aszfalthoz tapadni, mi több a féktávolság is növekszik. Ezek együtt, de külön-külön is veszélyesek a sajátunk és a közlekedésben résztvevők biztonságára, nem beszélve a többi alkatrészek gyorsabb kopásáról. Gyanús, hogy elfáradt a lengéscsillapítód? Ilyenkor azonnal irány egy szerviz, ahol, ha szükséges, elvégzik a lengéscsillapító cserét.

Az adaptív lengéscsillapító előnyei

Az adaptív lengéscsillapító működési elve szerint aktívabban idomul a különböző körülményekhez, útfelületekhez egy elektronikus segédlet révén. Hagyományos társaihoz képest segítségével még tovább növelhető a kényelemérzet, ráadásul stabilabban tarthatjuk kézben kanyarodáskor vagy fékezéskor a karosszéria mozgását. Két fajta módszert vetnek be a gyártók az adaptív csillapítás modifikálására. Az egyik megoldás esetében ú.n. „egyszelepes” rendszerben csak egy, másodpercenként mintegy több százszor nyitódni-záródni bíró szelepen jut át a hidraulikus folyadék, legyen szó nyomó vagy húzó fokozatról. Ebben az esetben a zárás-nyitás arányának folyamatos módosításával valósítják meg az eltérő csillapítási faktort. A másik módszernél több, elektromágneses szelep kerül beszerelésre mind berugózáshoz, mind kirugózáshoz. Az elektronika pedig ezek felhasználásával lép közbe.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat