Megéri sportkipufogóra váltani?

Az autógyárak minden járművüket úgy alakítják ki, hogy a beépített alkatrészekkel tudjanak a típushoz képest a legjobb működést biztosítani a kocsinak. Ha valamelyik elemet kicseréljük, akkor félő, hogy az optimális működés kárára mehet a művelet. Persze tuningolni mindig lehet, de vajon megéri beépíteni például egy sportkipufogót az autóba?

A kipufogó

Egy autóban a kipufogórendszer fő feladata, hogy az üzemanyag elégetése során keletkezett gázokat kivezesse. Persze manapság már nem lehet minden apró részecskét a levegőbe engedni. Az egyre szigorodó károsanyag kibocsátási normák miatt az alkatrész felépítése jelentősen átalakult az évek alatt. Ahhoz, hogy az Európai Unió által megszabott feltételeknek meg tudjanak az autógyártók felelni, olyan elemeket építettek a kipufogórendszerbe, amely megszűri a káros részecskéket, így sokkal kevesebb, a környezetre ártalmas anyag kerül a légtérbe, mint korábban. Mivel önmagában a kipufogó csőrendszere nem lenne erre alkalmas, ezért kerül a modern autókba katalizátor és részecskeszűrő. A kipufogórendszer másik fontos feladata a zajcsökkentés. A motorból kiáramló gázok nem közvetlenül kerülnek a csöveken keresztül a levegőbe, hanem egy a rendszerbe épített úgynevezett hangtompító dobon keresztül jutnak a szabadba, amely csillapítja a fülsiketítő hangokat. Persze látni olyan autókat az utakon, amelyekről már nagy távolságról tudhatjuk, hogy közeledik. Ez legtöbbször a rozsdásodás eredményeképpen kilyukadt kipufogó miatt következik be, de természetesen olyan is van, amelyik szándékosan megnövelt hanghatással közlekedik. Hogy miért? Mert szerintük a tuningolt kocsi gyorsabb is. Igazuk van? Megéri sportkipufogót szerelni a járműre?

A sportkipufogó

A kipufogórendszer minden autón egyedi, így tudják a gyártók az optimális teljesítményt biztosítani a járműnek. Emiatt, ha meghibásodik az alkatrész, kilyukad vagy sérül, akkor a gyárival megegyező kipufogó elemeivel helyettesíthető. Ha változtatni szeretnénk, akkor elképzelhető, hogy több más elemet is az új alkatrészhez kell igazítani, hogy megmaradhasson az egyensúly. Nem biztos, hogy ez a költséges művelet megéri. Ha a sportkipufogó mellett döntenénk, akkor sem érdemes a weben megrendelnünk egy univerzális sportos darabot, hiszen könnyen elképzelhető, hogy nem fogjuk tudni beépíteni az autónkba. Keressünk a kocsink típusának megfelelőt, ha már mindenképpen szeretnénk változtatni. De miért is tennénk? Miért áldoznánk több tízezer forintot, hogy lecseréljünk valamit, ami tökéletesen működik? Ha pedig mégis ilyet szeretnénk, akkor miért nem ruházunk be egy olyan autóra, amelyikbe ilyet építettek? A csere mellett érvelők két szempontot emlegetnek. Egyrészt a hanghatás fokozása, amely elsősorban a fiatalok körében hangsúlyos, a feltűnő, különleges jármű szerintük egyediséget sugall. Másrészt pedig a sportkipufogók esetében nagyobb sebességgel tud kiáramlani a gáz, így pedig várható a motortól némi teljesítménynövekedés. Ez az érték nagyban függ az autó típusától, a motor erősségétől, a pontos számokra nincs tökéletes képlet. Elképzelhető, hogy csak egy-két százalékos, szinte észrevehetetlen változás következik be, ugyanakkor arra is van példa, hogy több, mint tíz százalékkal nő a teljesítmény. Óriási különbséget tehát nem érdemes várnunk a sportkipufogó beszerelésétől, egy átlagos családi autóban várhatóan nem fogja senki alkalmazni, nem is lenne igazán valódi haszna. Aki pedig szereti kicsit feldobni, tuningolni a verdáját, az jó eséllyel úgyis az elsők között fog hozzányúlni a kipufogórendszerhez.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat