Közeleg az idő, amikor az autó vezet helyettünk

2050-re eltűnhetnek a halálos balesetek az utakról, ha létrejön az a koncepció, amely a Vision Zero nevet kapta. Az automatizált vezetésben még sok a kérdőjel, ám a jövő ebben rejlik.

Egyértelmű szabályok kellenek

Futurisztikus jövőt vázolt fel a vezető német autóipari konszern, a Continental AG. Előrejelzésük szerint közeleg a „zéró baleset, kényelmes vezetés, tiszta levegő” kora, azaz a jövő mobilitásában óriási lehetőségek rejlenek. Az autópályákon a nagymértékben automatizált vezetéssel a sofőr más tevékenységeket is végezhet majd, mialatt a kormány mögött ül, azonban a jelenlegi nemzetközi jogi szabályozás alapján ez a forgatókönyv még messze van. A vállalat szakértői egy megbízható hálózat kialakítását javasolják a járművek és az infrastruktúra közötti adatforgalom lebonyolítására, emellett fontosnak tartják az egyértelmű szabályok lefektetését, hogy a kihívásokkal teli közlekedési helyzetekben félreérthetetlen párbeszéd jöhessen létre az autók és a sofőrök között.

Közeleg a Vision Zero koncepció

A Vision Zero koncepció célja az, hogy 2050-re ne történhessen halálos baleset az utakon, ám a jelenlegi jogi környezet nem vesz figyelembe az intelligens járművek használatából adódó számos körülményt. A nagymértékben automatizált vezetés 2020-ra technikailag kivitelezhetővé válik. Ez az új technológia egy vonzó alternatívát jelent a közúti közlekedésben, és köszönhetően az úgynevezett swarm kapcsolódásnak, a szó szoros értelmében kiszélesítik a jármű látóterét. Hogy el tudjuk ezt képzelni: a többi autótól, illetve infrastrukturális rendszerektől érkező adatoknak köszönhetően a kanyarok és emelkedők mögött lévő, szemmel egyébként nem látható járművek időben észlelhetővé válnak. Az automatizált vezetésnél fontos, hogy mindenki tisztában legyen azzal, ki, mikor és miért felelős. Amíg a jármű nem teljes mértékben önálló, és az embernek képesnek kell lennie átvenni az irányítást, addig azt is garantálni kell, hogy ez valóban kivitelezhető legyen. A jelenlegi állás alapján a teljesen automatizált vezetés 2025 után válhat kivitelezhető javaslattá.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat